Nytt uppdrag. Edvard Molitor från Göteborgs Hamn är ny ordförande för den internationella hamnorganisationen IAPH:s klimat- och energikommitté.
Arkiv
-
-
Ny linje. Rorolinjen mellan Göteborg och hamnar i Kina via Singapore kommer inledningsvis att avgå en gång i månaden. Huvuddelen av godset består av fordon.
-
Direktlinje. Nu står det klart att MSC:s nya rotation kallad Swan Service mellan Asien och Nordeuropa kommer att inkludera APM Terminals i Göteborg.
-
Anlöp. Rederiet Maersk sätter in sitt senaste och största metanolfartyg på den transoceana veckotrafiken mellan Göteborg och Asien. Det innebär att hamnen nu har två containerfartyg med metanoldrift som regelbundet anlöper hamnen.
-
Hamnutbyggnad. Under torsdagen invigdes Göteborgs hamns största infrastrukturprojekt på 40 år, den helt nya hamnterminalen Arendal 2.
-
Ökning. När siffrorna för första halvåret 2024 summeras ser Göteborgs Hamn ut att gå mot ytterligare ett rekordår för containrar. Antalet roroenheter och nya fordon minskade under perioden medan torrbulk ökade stort.
-
Anslutning. I helgen genomfördes ett test av den unika landströmsanläggningen Green Cable i Energihamnen i Göteborgs hamn, det genom en lyckad inkoppling av Terntanks fartyg Tern Island.
-
Beslut. Göteborgs hamn har fått ett föreläggande från Transportstyrelsen för att man inte anses följa EU:s hamntjänstförordning.
-
Politik. Statsminister Ulf Kristersson och utrikesminister Tobias Billström vill se breda åtgärder mot skuggflottan i EU:s nästa sanktionspaket. Det sa ministrarna till Sjöfartstidningen när de besökte Göteborgs hamn på tisdagen.
-
Logistik. Göteborgs hamn söker efter en ny operatör till bilterminalen då avtalet med nuvarande operatör Logent Ports and Terminals går ut 2026.
-
Metanoldrift. Laura Maersk, världens första metanoldrivna containerfartyg, har satts i trafik på Göteborgs hamn.
-
Lansering. Nu inleds en genomgripande digitalisering av processen för fartygsanlöp i Göteborgs Hamn. Plattformen Digital Port Call som lanseras idag blir en ny del av hamnens maritima infrastruktur.
-
Ombyggd. Göteborgs hamns inspektionsfartyg från 1979 har konverterats till eldrift och byggts om för framtiden.
-
Godshantering. Containernivåerna fortsätter att öka från förra årets rekordnivå. Första kvartalet 2024 hanterades fler containrar än någonsin i Göteborgs hamn under ett enskilt kvartal.
-
Invigning. Under måndagen invigdes arbetet med att fördjupa farleden in till Göteborgs hamn genom projektet kallat Skandiaporten. Bland annat besöktes Skandiahamnen av infrastrukturminister Andreas Carlson (KD).
-
Kryssning. Trots vinterväder har nu kryssningssäsongen startat i Sverige. Totalt kommer dussintalet svenska destinationer att få anlöp i år där Visby, Stockholm och Göteborg är störst. Men många av hamnarna har tappat anlöp.
-
Konvertering. Efter att ha varit i tjänst dygnet runt som inspektionsfartyg i Göteborgs hamn sedan 1979 har M/S Hamnen nu konverterats till eldrift. Idag återinvigdes fartyget vid en ceremoni.
-
Sommarläsning. Sjöfartstidningen bjuder under sommaren på reportage öppna att läsa utan prenumeration. Idag: Med 27 år som lots har Henrik Sjöberg sett sjöfartens förändring. Han har hanterat världens största containerfartyg, kört u-båtar och brinnande fartyg, men nu har han lotsat färdigt.
-
Trafikstörningar. Kraftiga vindar i Västsverige har lett till inställda avgångar och svårigheter med förtöjningar i Göteborgs hamn.
-
Brobygge. Göteborgs stads planer på att bygga en ny gång- och cykelbro över Göta älv får svidande kritik från aktörer inom sjöfarten.
-
Smuggling. När Tullverket i tisdags kontrollerade ett fartyg utanför Göteborg påträffades en stor mängd narkotika under vattenlinjen utanpå skrovet.
-
Kryssning. Ett rekordstort antal kryssningsanlöp väntas till Visby, Stockholm, Göteborg och Köpenhamn under årets vintersäsong.
-
Infrastruktur. Mastodontprojektet Skandiaporten i Göteborgs hamn kan ta ny fart efter att EU-kommissionen beslutat att godkänna att projektet följer reglerna för statsstöd.
-
Ombyggnad. Nästa år går startskottet för ett omfattande infrastrukturprojekt i Göteborgs Energihamn där den 300 meter långa Kustkajen ska byggas om från grunden. Nu har byggjätten Peab kontrakterats för den första fasen av arbetet.
-
Försvar. Att en av Sveriges viktigaste hamnar slås ut och inte kan användas till att ta emot nödvändiga förnödenheter var ett scenario som övades på Safe Cyber.