Det nya fartyget Antonia Maersk med en lastkapacitet på 16.592 TEU döptes i Århus, Danmark i augusti. Fartyget är satt i trafik på linjen AE5/Albatros som ingår i rederialliansen 2M. Med sin veckotrafik mellan Göteborg och Asien utgör linjen en viktig rutt för svensk och skandinavisk import- och exportindustri, skriver Göteborgs hamn i ett pressmeddelande.
Antonia Maersk är 350,59 meter lång, 53,5 meter bred och har ett djupgående på 18 meter. Efter att ha premiäranlöpt Göteborg är fartyget just nu på väg hamnar i Sydostasien.
– Med Antonia Maersk tar vi ytterligare ett viktigt, konkret steg för sjöfartens gröna omställning och våra Sverigebaserade kunders möjligheter att minska sina transportemissioner ytterligare. Före 2027 kommer vi att sjösätta ytterligare 20 metanolfartyg så det här är en resa som bara har börjat, säger Birna Ödefors, Area Managing Director Nordics på A P Möller Maersk i pressmeddelandet.
Drivs på biometanol
Antonia Maersk drivs på biometanol vilket enligt rederiet innebär en besparing på 280 ton koldioxid varje dag fartyget är i drift. Den dagliga besparingen uppges motsvara utsläppen av en lastbil med släp som kör drygt sex varv runt jorden.
– Det här fartyget utgör ytterligare en pusselbit för sjöfartens omställning. Det är såklart extra roligt att fartyget anlöper Göteborgs Hamn regelbundet på en av våra viktigaste trader och att det kommer svensk industri till gagn. Men detta hjälper inte bara våra kunder att minska sina transportemissioner – det minskar också utsläppen i hamn och ger renare luft i staden Göteborg, säger Jacob Minnhagen, Senior Market Development Manager på Göteborgs Hamn AB i pressmeddelandet.
Andra metanoldrivna containerfartyget
Sedan tidigare i vår trafikerar även det mindre metanolfartyget Laura Maersk hamnen på en intraeuropeisk linje mellan Göteborg och Bremerhaven.
Metanol är ett bränsle i vätskeform vid normal temperatur, vilket gör det lätthanterligt för sjöfarten. Bränslet har hanterats i Göteborgs hamn sedan 2015. Biometanol uppges minska CO2-utsläppen med cirka 65 procent jämfört med konventionella bränslen.
300 metanolfartyg beställda
Idag finns cirka 30 containerfartyg med metanoldrift i trafik och ytterligare närmare 300 fartyg är beställda av ett flertal rederier. Metanoldrivna fartyg står för cirka 10 procent av den totala orderboken.
Göteborgs hamn arbetar systematiskt och långsiktigt med att skapa förutsättningar för sjöfartens omställning till en mix av förnybara bränslen där metanol uppges vara en nyckelkomponent. Hamnen ska kunna lagra, hantera och tillhandahålla olika förnybara bränslen, och har enligt uppgift som målsättning att bli Skandinaviens största hubb för förnybar energi.