Det är med veckovisa avgångar från och med i februari nästa år som MSC kommer att starta den nya linjen som kommer att ha en transittid på 40 dagar mellan Shanghai och Göteborg utan omlastning.
– Vi är tacksamma över att MSC väljer att stärka sitt erbjudande via APM Terminals i Göteborg, säger Mikael Gutman, vd för APM Terminals Nordic i pressmeddelandet och fortsätter:
– Våra kunder, som utgör en stor del av Sveriges näringsliv, är beroende av pålitliga och effektiva sjöfraktslinjer. Denna service, tillsammans med våra integrerade järnvägskopplingar till skandinaviska hubbar, stödjer våra kunders logistiska behov och befäster APM Terminals i Göteborg som Sveriges centrala logistiknav, säger han.
Slinga med 13 anlöp
Rotationen kommer att inkludera anlöp i de kinesiska hamnarna Ningbo, Shanghai, Xiamen, samt i Singapore. I Europa anlöps Le Havre i Frankrike, Rotterdam i Nederländerna, Göteborg samt Århus i Danmark. Därefter fortsätter slingan till Port Klang i Malaysia, därefter Singapore, Laem Chabang i Thailand samt Vung Tau i Vietnam och slutligen Busan i Sydkorea.
Maersks direktanlöp upphör
I januari i år meddelade containerrederiet Maersk att de nästa år tar bort Göteborg som destination på sin direktlinje mellan Kina och norra Europa, i och med rederiets samarbete med Hapag-Lloyd. Istället ska Göteborg trafikeras med feedertrafik från hamnar i Tyskland, uppger Maersk.