Manila Maersk, byggd 2018, i Göteborgs hamn.

Fotograf: Klara Johansson

Containervolymerna fortsätter öka i Göteborg

När siffrorna för första halvåret 2024 summeras ser Göteborgs Hamn ut att gå mot ytterligare ett rekordår för containrar. Antalet roroenheter och nya fordon minskade under perioden medan torrbulk ökade stort.

Under 2023 hanterades fler containrar än någonsin i Göteborgs hamn. När hamnbolaget nu presenterar siffrorna för första halvåret 2024 ser trenden ut att hålla i sig. Årets första halvår visar på en ökning av containervolymerna med fem procent till 467.000 hanterade TEU, enligt ett pressmeddelande från Göteborgs Hamn. Värt att notera är att det första kvartalets trendbrott med uppåtgående importvolymer fortsätter.

– De signaler vi fick från marknaden om stärkt köpkraft och efterfrågan tidigare under året har visat sig stämma. Även exportvolymerna fortsätter uppåt, bland annat för att skogsindustrin utökat sin export via just Göteborgs hamn, säger Claes Sundmark, försäljningschef på Göteborgs Hamn AB i pressmeddelandet.

Har ökat sedan 2020

Det andra kvartalet 2024 är det 15:e kvartalet i rad med tillväxt i hamnens containervolymer, vilket enligt hamnbolaget innebär en konstant ökning sedan tredje kvartalet 2020.

Antalet containrar transporterade till och från hamnen på järnväg har tagit fart rejält med en tillväxt på sex procent för halvåret sammanräknat. Förklaringen uppges vara en kombination av både växande volymer på de befintliga destinationerna ute i landet, samtidigt som flera nya destinationer har lagts till i hamnens järnvägsnätverk.

Den intraeuropeiska rorotrafiken i Göteborgs hamn minskade med fyra procent till 270.000 hanterade roroenheter under första halvåret 2024. Trafiken når viktiga transporthubbar i Nord- och Mellaneuropa.

– Det är en avmattning som hänger ihop med den fortsatt osäkra Europakonjunkturen. Men vi har förhållandevis goda siffror i Göteborg relativt sett. Tittar vi på andra hamnars motsvarande trafik så är nedgången större, säger Claes Sundmark.

Minskad import av nya fordon

Hanteringen av nya fordon i hamnen minskade med tre procent till 132.000 bilar under första halvåret. Det var främst importen av bilar till Sverige som minskade, vilket förklaras av antalet svenska nybilsregistreringar under perioden som gick ner med sex procent. Detta enligt Göteborgs hamn som hänvisar till statistik från Mobility Sweden.

Hanteringen av energiprodukter i hamnen ökade med 13 procent till elva miljoner ton jämfört med motsvarande halvår 2023. Då var volymerna förhållandevis låga på grund av planerade stopp för underhåll och investeringar i ökad kapacitet för biobränsleproduktion.

Avstängda kryssningslägen gav färre anlöp

Göteborgs Hamn tog emot 26 kryssningsanlöp under första halvåret, en minskning med 21 procent jämfört med förra årets 33 anlöp under motsvarande period. Nedgången beror enligt hamnbolaget på planerade arbeten kring ett av hamnens kryssningslägen i Arendal som då varit avstängt.

Inom färjesegmentet ökade antalet passagerare med tre procent till 652.000 enligt hamnens statistik.

Hanteringen av konventionella torrbulkfartyg fortsätter att öka. Under första halvåret hanterades 270.000 ton torrbulk, vilket är en ökning med 31 procent. Bakom ökningen ligger bland annat nya exportflöden av skogsprodukter, granulat och byggnadsmaterial för stora infrastrukturprojekt.

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.