Det var första gången som en högspänningskabel kopplades till ett fartyg in i Energihamnen, en viktig milstolpe enligt Göteborgs hamn.
”Detta är en betydande milstolpe i vårt arbete för att göra sjöfarten mer hållbar. Tester som dessa är avgörande för att säkerställa att allt fungerar säkert och effektivt när vi snart driftsätter anläggningen”, skriver hamnen i ett inlägg i sociala medier.
Resultatet av samarbete
För att kunna ansluta tankfartyg till landström vid kaj i Energihamnen har Göteborgs hamn arbetat fram ett nytt världsunikt koncept kallat Green Cable som är gjort i nära samverkan med flera rederier på Donsö, nationella och europeiska hamnar, klassningssällskap, oljebolagen i hamnen samt Transportstyrelsen.
”Tack vare fantastiskt samarbete med Terntank, NEOT, Inter Terminals Sverige AB, ST1 Sverige AB och Actemium Sweden kunde vi fira de lyckade testerna sent på måndag kväll”, skriver hamnen.
Vill sätta ny standard
Enligt ett tidigare pressmeddelande från Göteborgs hamn kommer den nya landströmstekniken att ge en miljövinst på 1.815 ton CO2 per år genom att fartygen kan använda elektricitet istället för att ha hjälpmaskinerna igång. Hamnens målsättning är att sätta en ny global standard för elanslutning av tankfartyg vid kaj i farlig miljö.
– Största utmaningen är att de tankbåtar som ska byggas och de elanslutningar som ska skapas måste få till en gemensam standard så att de passar runt om i världens hamnar. En annan utmaning är att det alltid råder en permanent explosionsrisk när båten ligger vid kaj i energihamnar eftersom det pumpas brandfarliga produkter som lätt kan antändas av elektrisk utrustning. Så detta har varit de förutsättningar vi haft att förhålla oss till, säger Jörgen Wrennfors, produktionsingenjör i Energihamnen i Göteborgs Hamn AB ett tidigare pressmeddelande.
Även i Gävle hamn har konceptet installerats och testats.