Bilterminalen i Göteborgs hamn är Sveriges största bilhamn.

Fotograf: Göteborgs Hamn AB

Kategori: Hamn/Logistik

Göteborgs hamn söker operatör till bilterminalen

Göteborgs hamn söker efter en ny operatör till bilterminalen då avtalet med nuvarande operatör Logent Ports and Terminals går ut 2026.

Bilterminalen i Göteborgs hamn är Sveriges största bilhamn, och antalet hanterade fordon har ökat med omkring 60 procent på 15 år.  Bara under 2023 ökade fordonsvolymerna i hamnen med 14 procent.

Volvos starka utveckling påverkar

Enligt ett pressmeddelande från Göteborgs Hamn är några av framgångsfaktorerna att infrastrukturen har utvecklats i flera steg både på land- och sjösidan, samtidigt som Volvobolagen har haft en stark utveckling över tid.

Logent Ports and Terminals har drivit Göteborgs Hamns bilterminal sedan 2011.

– Den här ökningen över kaj hade trots allt varit omöjlig om inte Logent hade svarat upp med ett bra, konkurrenskraftigt erbjudande, så de har stor del i att vi idag kan titulera oss Sveriges största bilhamn, säger Magnus Nordfeldt, Head of Business Area Cargo på Göteborgs Hamn AB i pressmeddelandet.

Göteborgs Hamns bilhamn hanterade 267.000 fordon år 2023. Bilterminalens yta sträcker sig över 240.000 kvadratmeter. Med ett avtal som löper ut 2026 är det dags att upphandla kommande period.

– Vi ser ett stort intresse så här långt och hoppas förstås på att så många kompetenta operatörer som möjligt ger sig in i matchen. Det finns en stor marknadspotential. Idag har hamnen cirka 36 procent av den svenska fordonsmarknaden, och vi ser fram emot att arbeta för en fortsatt ökning av den siffran tillsammans med kommande koncessionstagare.

Värt 100 miljoner per år

Sista ansökningsdatum för anbud är 10 juni i år. Kommande koncession har en avtalsperiod över minst sju år. Avtalets längd beror främst på investeringsviljan – ju större investeringar man är beredd att göra som operatör, desto längre avtal är hamnbolaget berett att skriva. Hamnbolaget bedömer att det beräknade värdet ligger på cirka 100 miljoner kronor per år.

Utöver lastning och lossning av fordon kräver hamnbolaget också att terminaloperatören erbjuder PDI (Pre Delivery Inspection) av fordon, samt möjligheter att hantera större projektlaster och High & Heavy-gods i viss utsträckning.

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.