Genom ett gemensamt stöd om 18,8 miljoner euro från EU-fonden Connecting Europe Facility ska de fyra nordeuropeiska hamnarna kunna erbjuda landström (Onshore Power Supply, OPS) före 2030 och därmed kraftigt minska utsläppen från containerfartyg som ligger till kaj.
– Vi är mycket glada över att EU-kommissionen och CEF-kommittén erkänner våra höga ambitioner för den gröna omställningen. Som några av norra Europas viktigaste hamnar är det fantastiskt bra att vi kan samverka för att minska sjöfartens klimatavtryck, vilket är en global utmaning som vi står inför gemensamt. OPS för containerfartyg är en viktig del för samtliga inblandade hamnar, säger Anne Zachariassen, COO på Århus Hamn och koordinator för projektet, i ett pressmeddelande.
Svar på kommande regler
Projektet beskrivs som ett direkt svar på ett nytt EU-regelverk som införs från 2030 som innebär att fartyg över 5.000 bruttoton måste ansluta till landström när de ligger till kaj, istället för att generera sin egen elektricitet ombord med dieselgeneratorer. Det innebär minskade utsläpp av koldioxid, svaveloxid (SOx) och kväveoxider (NOx) och därmed minskat klimatavtryck, en renare miljö lokalt såväl som en förbättrad arbetsmiljö i hamnarna.
De aktuella hamnarna kommer att använda anslagen från EU på lite olika sätt, men samtliga syftar till att minska miljö- och klimatpåverkan av inneliggande fartyg genom anslutning till landström.
Göteborg bygger nätstation
Göteborgs Hamn är en av projektets nyckelaktörer och har som mål att minska koldioxidutsläppen med 70 procent i hamnområdet till 2030. Elanslutning spelar en viktig roll för att nå målet. Hamnen har redan installerat OPS vid sina roro- och ropax-terminaler samt vid Energihamnen.
– Genom det här projektet kommer Göteborgs Hamn att kunna bygga en nätstation i containerhamnen, vilket är en del av den infrastruktur som krävs för att kunna erbjuda OPS även till inneliggande containerfartyg. Det är en investering på 200 miljoner kronor varav närmare hälften finansieras i projektet, säger Julia Christensson, Grants Manager på Göteborgs Hamn i pressmeddelandet.
Genom elanslutning av containerfartyg uppger Göteborgs hamn att koldioxidutsläppen kan minskas med minst 5.600 ton per år.
Den totala projektbudgeten för OPS i de fyra nordeuropeiska hamnarna uppgår till 37,61 miljoner euro. Av detta har man efterfrågat hälften (18,8 miljoner euro) i finansiering från EU-fonden.