Anders Åman, vd för Skärgårdslinjen i Göteborg & Bohuslän vill inte se en ny bro över älven.

Fotograf: Skärgårdslinjen

Kategori: Hamn/Logistik

Skarp kritik mot ny bro över Göta älv

Göteborgs stads planer på att bygga en ny gång- och cykelbro över Göta älv får svidande kritik från aktörer inom sjöfarten. Affärsverksamheter som hotas, längre broöppningar och säkerhetsrisker pekas ut som några av problemen med det planerade bygget.
En ny gång-och cykelbro mellan Packhuskajen och Hugo Hammars kaj ska enligt Göteborgs stad skapa ett sammanhängande gång- och cykelstråk och bidra till att stadskärnan växer över älven. Projektet som klubbats i kommunfullmäktige beräknas kosta 900 miljoner, och inriktningen är att bron ska byggas med en segelfri höjd på 4,5 till 7 meter i stängt läge. Broöppningarna ska samordnas med öppningarna av Hisingsbron, och i samrådsunderlaget nämns att man ska ta hänsyn till sjöfartens intressen. Men både branschföreningen Svensk Sjöfart och Skärgårdsredarna med medlemsrederier ser tvärtom stora problem med broprojektet.

Redan prenumerant? Logga in här

Prenumerera

DIGITAL

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv

 

Från 89 kr/månad

 

KOMPLETT

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv
  • Tidning i brevlådan 11 nr/år

Från 995 kr/år

Se alla erbjudanden.

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.