Avtal. Göteborgs Hamn har tecknat nya avtal med en av hamnens största kunder på energiområdet, Inter Terminals Sweden.
Arkiv
-
-
Kryssning. Under söndagen kom ett unikt kryssningsfartyg till Göteborgs hamn genom Hurtigrutens gamla klassiker Nordstjernen från 1956. Sjöfartstidningen gjorde ett besök ombord.
-
Logistik. Svenskt näringsliv behöver förbereda sig på att det osäkra omvärldsläget med störningar till följd av handelstullar och globala konflikter kommer att pågå länge.
-
Bränslen. St1 och St1 Biokraft har för första gången levererat svensk flytande biogas till sjöfarten.
-
Kryssning. Nu har årets kryssningssäsong startat med anlöp i Lysekil och Göteborg. AIDAmar inledde säsongen i Göteborg vid Arendalsterminalen som i år gör sin sista säsong som kryssningshamn. Därefter flyttas de största fartygen till en annan del av hamnen.
-
Container. Världens största containerrederi, Mediterranean Shipping Company, MSC, har nu startat sin nya linje med direkttrafik mellan Göteborgs Hamn och Asien. Under söndagen kom det första fartyget till Göteborg.
-
Landström. Efter flera år med planerande och förberedelser är nu landströmsanslutningen för tankfartyg i Göteborgs Energihamn satt i drift. Till en början kommer Terntanks fartyg Tern Fors och Tern Island att ansluta regelbundet.
-
Yrket. Rätt container på rätt plats. Säkerheten är avgörande när kranoperatörerna på APM Terminals i Göteborg lastar och lossar fartyg.
-
Tar över. Göteborgs Hamn har utsett Wallenius Wilhelmsen till ny operatör av hamnens fordons- och roroterminal efter en nyligen genomförd upphandlingsprocess.
-
Väder. På grund av hårda vindar pausar Göteborgs Hamn all fartygstrafik in och ut ur hamnen. Stoppet beräknas pågå fram till onsdag morgon.
-
Energi. Bolaget Nordion Energi investerar i en ny förvätskningsanläggning för LBG i Göteborgs hamn.
-
Världshandel. Donald Trump som ny amerikansk president kan få stor påverkan på den globala handeln och sjöfarten, menar flera analytiker.
-
Landström. Hamnarna i Århus, Göteborg, Bremerhaven och Stockholm får gemensamt stöd från EU för att kunna erbjuda landström till anlöpande containerfartyg före år 2030.
-
Kvartalsrapport. År 2024 kan bli ett rekordår för Göteborgs Hamn när det kommer till containervolymer. Även energiprodukter och bulk ökar, dock backar hamnen inom segmenten roro, passagerare och med antal kryssningsanlöp.
-
Ett samtal med. Göteborgs Hamn ska vara en en möjliggörare för sjöfartens omställning. Det säger Göran Eriksson, vd för hamnbolaget, i en intervju med Sjöfartstidningen efter ett år på den nya posten.
-
Nytt uppdrag. Edvard Molitor från Göteborgs Hamn är ny ordförande för den internationella hamnorganisationen IAPH:s klimat- och energikommitté.
-
Ny linje. Rorolinjen mellan Göteborg och hamnar i Kina via Singapore kommer inledningsvis att avgå en gång i månaden. Huvuddelen av godset består av fordon.
-
Direktlinje. Nu står det klart att MSC:s nya rotation kallad Swan Service mellan Asien och Nordeuropa kommer att inkludera APM Terminals i Göteborg.
-
Anlöp. Rederiet Maersk sätter in sitt senaste och största metanolfartyg på den transoceana veckotrafiken mellan Göteborg och Asien. Det innebär att hamnen nu har två containerfartyg med metanoldrift som regelbundet anlöper hamnen.
-
Hamnutbyggnad. Under torsdagen invigdes Göteborgs hamns största infrastrukturprojekt på 40 år, den helt nya hamnterminalen Arendal 2.
-
Ökning. När siffrorna för första halvåret 2024 summeras ser Göteborgs Hamn ut att gå mot ytterligare ett rekordår för containrar. Antalet roroenheter och nya fordon minskade under perioden medan torrbulk ökade stort.
-
Anslutning. I helgen genomfördes ett test av den unika landströmsanläggningen Green Cable i Energihamnen i Göteborgs hamn, det genom en lyckad inkoppling av Terntanks fartyg Tern Island.
-
Beslut. Göteborgs hamn har fått ett föreläggande från Transportstyrelsen för att man inte anses följa EU:s hamntjänstförordning.
-
Politik. Statsminister Ulf Kristersson och utrikesminister Tobias Billström vill se breda åtgärder mot skuggflottan i EU:s nästa sanktionspaket. Det sa ministrarna till Sjöfartstidningen när de besökte Göteborgs hamn på tisdagen.
-
Logistik. Göteborgs hamn söker efter en ny operatör till bilterminalen då avtalet med nuvarande operatör Logent Ports and Terminals går ut 2026.