Rederiets nybygge Min Jiang Kou vid insegling till Göteborg.

Fotograf: Göteborgs Hamn

Kategori: RoRo | Hamn/Logistik

Cosco startar ny direktlinje mellan Asien och Göteborg

Rorolinjen mellan Göteborg och hamnar i Kina via Singapore kommer inledningsvis att avgå en gång i månaden. Huvuddelen av godset består av fordon.

Det är Cosco Shipping Specialized Carriers som står för trafiken på den nystartade rorofartygslinjen. De nybyggda LNG-fartygen som trafikerar linjen lastar framför allt fordon men är även anpassade för exempelvis projektlaster.

– Göteborg är en viktig fordonshubb i norra Europa men har fram till nu saknat direktanlöp till Asien för rorotrafik. Vi är jätteglada att komma igång med den här servicen som är starkt efterfrågad av våra kunder, säger Erik Lund Eriksen, Partner Director på Cosco Shipping Lines Nordic i ett pressmeddelande.

Huvuddelen av godset består av svenska exportbilar för den asiatiska marknaden. Men även importmarknaden för kinesiska bilar och tyngre fordon växer. Därför riktar Cosco Shipping in sig på andra typer av gods där rederiet ser stor potential att ytterligare fylla sina fartyg.

Trafikeras av nybyggen

Den nya linjen trafikeras av fartyg ur Cosco Shippings senaste fartygsserie som började rullas ut tidigare i år. Fartygen drivs på LNG vilket enligt rederiets egna beräkningar innebär en cirka 27-procentig minskning av koldioxidutsläpp jämfört med konventionellt bränsle.

– Därutöver slipper våra svenska kunder omlastning i andra hamnar eller en förtransport på väg till andra hamnar längre bort. Totalt sett blir det stora fördelar för den som vill minska transportemissioner, säger Erik Lund Jensen.

  • Rampen på nybyggda Min Jiang Kou.

    Fotograf: Göteborgs Hamn

  • På väg in.

    Fotograf: Göteborgs Hamn

Fartygen är 199,9 meter långa och 38 meter breda. De har 13 däck och plats för 7.500 fordon. Fyra av däcken är höj- och sänkbara vilket innebär att man kan transportera större maskiner och projektlaster av mer udda och skrymmande slag.

Bra för hamnen

– En direktlinje för rorotrafik till Asien är ett fantastiskt tillskott till hamnens totala erbjudande som verkligen stärker hamnens såväl som kundernas konkurrenskraft. Det är väldigt roligt att trafiken nu är igång och att de första testanlöpen mött ett så starkt intresse. Linjen är en viktig del i vårt uppdrag att vara en garant för näringslivets access till omvärlden, säger Richard Mellgren, Senior Business Development Manager på Göteborgs Hamn AB i pressmeddelandet.

I Göteborgs hamn hanteras fartygen i bilhamnen av terminaloperatören Logent Ports and Terminals som har lång erfarenhet av fordon och projektlaster. Där hanteras också bland annat rederierna Wallenius Wilhelmsens och Höegh Autoliners linjer med liknande direkttrafik till Nordamerika respektive Oceanien och Sydamerika.

Cosco Shippings nya linje anlöper Singapore och de tre kinesiska hamnarna i Xinsha, Tianjin och Shanghai.

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.