Den nuvarande operatören, Logent Ports and Terminals, har drivit Göteborgs Hamns fordons- och roroterminal sedan 2011. Wallenius Wilhelmsen tar över driften i februari 2026 under ett tolvårigt koncessionsavtal.
– Vi ser väldigt positivt på Wallenius Wilhelmsens möjligheter att fortsätta utveckla fordons- och roroterminalen i Göteborgs Hamn. Bolaget har presenterat en stark affärsplan och har på ett trovärdigt sätt visat hur man ska nå de volymmål man åtagit sig och driva en konkurrenskraftig terminal med kunden i fokus, säger Göran Eriksson, vd på Göteborgs Hamn i ett pressmeddelande.
Lång erfarenhet
Den globala logistikkoncernen Wallenius Wilhelmsen har lång erfarenhet av terminaldrift i flera hamnar världen över. Driften av fordons- och roroterminalen i Göteborg kommer att ske av ett för ändamålet nystartat och separat, oberoende bolag.
– Vi är entusiastiska över att ha blivit utsedda att driva terminalen i Göteborgs Hamn. Vår förmåga att erbjuda sömlösa och effektiva logistiklösningar kommer att bidra till att vidareutveckla Göteborgs hamn som den ledande fordons- och roroterminalen. Vi ser fram emot att serva den skandinaviska marknaden, vilket samtidigt stödjer vår vision om innovativ och hållbar tillväxt, säger John Felitto, COO Logistics Services på Wallenius Wilhelmsen i pressmedelandet.
Ingår investeringsprogram
Göteborgs Hamns fordons- och roroterminal har två kajlägen, 240.000 kvadratmeter terminalyta, järnvägsanslutning och PDI (Pre-Delivery Inspection). Terminalen är också en multi purpose-terminal som även hanterar maskiner för gruvindustrin, vindkraftverksdelar, transformatorer, husmoduler och andra typer av projektlaster.
I Wallenius Wilhelmsens åtagande ingår ett investeringsprogram om närmare 70 miljoner kronor för att modernisera terminalens ytor, byggnader och infrastruktur för att ytterligare stärka dess erbjudande mot marknaden.
– Vi har sett ett överväldigande intresse för att driva terminalen som mynnat ut i flertalet starka anbud. Vi är trygga med valet av Wallenius Wilhelmsen som vi är övertygade blir ett steg mot vår övergripande målsättning att bli världens mest konkurrenskraftiga hamn, säger Göran Eriksson.
Under 2023 hanterades totalt 267.000 nya fordon i hamnen, vilket enligt hamnbolaget var 37 procent av den totala svenska marknaden och gör hamnen till Sveriges största fordonshamn.