Långa förberedelser. Nu är det inte långt kvar till brexit, men i Göteborgs hamn är man redo.
Nyheter
-
-
Hyllning. ”Det här året lämnade julklapparna fartygen, men inte besättningen.” I en video hyllar Lina Beckman alla sina kollegor till sjöss som gjort att vi kan fira jul trots coronapandemin.
-
Extra helgläsning. Under 2020 är det exakt 400 år sedan Göteborgs hamn grundades, ett år före staden. Då var det knappast någon som trodde att det var starten för Skandinaviens största hamn. Se de unika bilderna från hamnens historia.
-
Hemresa. Efter tre månader på Irländska sjön kommer Stena Lines färja Stena Vinga tillbaka till Sverige under självaste julafton. Nästa uppdrag blir mellan Göteborg och Kiel.
-
Drar söderut. Våren 2021 lämnar färjan Wasa Express Kvarken och ersätts av Aurora Botnia.
-
Pandemin. Omvärldens stängningar av gränserna mot både England och Danmark har fått konsekvenser för Stena Line som tvingats stänga ner delar av sin passagerartrafik.
-
Halvtidsutvärdering. Någon tydligt överflyttning av gods till järnväg och sjöfart kan inte ännu skönjas enligt Trafikanalys.
-
Dokumentär. På 1800-talet köper den unge Axel Broström i Värmland en fraktskuta som blir grunden till ett redarimperium som i många år kommer att regera på haven. Under jul- och nyårshelgerna sänder Sveriges Radio en dokumentärserie i fyra avsnitt om redarfamiljen Broström.
-
Nedgång. Även under den traditionellt viktiga sommarsäsongen minskade antalet färjepassagerare kraftigt jämfört med året innan.
-
Debatt: Det svenska 12-månaderskravet för obegränsad sjökaptens- och sjöingenjörsbehörighet ger svenska sjöbefäl konkurrensnackdelar. Dessutom hindrar det nyrekrytering av lotsar, skriver de två sjöbefälen Johan Svedung och Sebastian Backe.
-
Pionjärfartyg. Inte alltid flytande, men alltid säkert på grund. Det är devisen för Thun Tankers nya fartyg i NaabsaMAX-klassen. Nyligen stod Thun Blyth på botten för första gången.
-
Estoniakatastrofen. Statens haverikommission begär att regeringen ändrar lagen om gravfrid vid Estonia, detta för att kunna utföra dykundersökningar av vraket.
-
Bunkring. Den första bunkringen av LNG med inblandning av LBG till havs har ägt rum utanför Göteborg.
-
Expanderar. The Swedish Club ökar sin närvaro i Asien med nytt kontor i Singapore.
-
Brexit-trafik. Det är nu officiellt att det är DFDS som hyr in Visby för trafik inom EU mellan Frankrike och Irland.
-
Intermodal. Stena Line fortsätter att satsa på nya fraktförbindelser genom att kombinera olika fraktsätt. Den 11 januari öppnar de en linje mellan Trelleborg och Bettembourg i Luxemburg.
-
Nysatsning. Under onsdagen avslöjade Stena Line namnen på de två ombyggda färjorna som ska sättas in i trafiken på Östersjön mellan Nynäshamn och Ventspils till våren.
-
Arbetsmiljöbrott. Stuverichefen i Oxelösunds Hamn hade enligt tingsrätten ansvaret när en hamnarbetare dog av syrebrist i samband med lossning av ett fartyg i hamnen.
-
Brott. Det blir ingen prövning i hovrätten av händelserna i våras då befälhavaren på passagerarfartyget Birger Jarl, numera Baltic Star, bröt mot lagen om fartygssäkerhet.
-
Leverantör. Svenska Echandia deltar i byggnation av världens största flotta av elfärjor.
-
God jul. Vi på Sjöfartstidningen vill önska alla våra läsare en god jul och ett gott nytt år. Det här är vårt sista nyhetsbrev för året. Vi återkommer med nya nyhetsbrev efter helgerna. Fortlöpande nyhetsuppdatering sker dock som vanligt på www.sjofartstidningen.se
-
Forskning. Artificiell intelligens ska användas för att öka säkerheten på sjön. Sjöfartsverket har inlett ett fördjupat forskningssamarbete med Linköpings universitet.
-
Stöd. Regeringen vill förlänga det tillfälligt anpassade sjöfartsstödet för passagerarfärjor.
-
Batterier. Donsötanks nybyggen utrustad med energilagringssystem från WE Tech.
-
Hamn. 180 000 kubikmeter muddermassor återanvänds just nu som fyllnadsmaterial i bygget av Göteborgs hamns nästa stora miljardinvestering. 140 000 kvadratmeter ny terminalyta kommer att vara tillgänglig i Göteborgs hamn 2023.