Actemium OPS har levererat elanslutningsanläggningen i Kapellskär.

Fotograf: Stockholms Hamnar

Kategori: Miljö | Hamn/Logistik

Elanslutning snart klar i Kapellskär

Stationen för elanslutning av Finnlines nya ropax-fartyg av Superstar-klass, som inleder trafik 2023, är nu på plats i Kapellskär.

När Finnlines 2023 sätter in sina nya ropax-fartyg Finnsirius och Finncanopus på linjen Kapellskär–Långnäs–Nådendal kommer de både att elansluta vid kaj. 

Hjärtat i anslutningen

Stockholms Hamnar uppger i ett pressmeddelande att stationen med själva hjärtat till elanslutningen nu är på plats i Kapellskärs hamn. Det som återstår är dragning av ledningar, montering av kranen som förser fartygen med el samt testning av anläggningen.

– Att vi har möjlighet att investera i modern teknik med lägre utsläpp som följd tillsammans med våra kunder är oerhört glädjande. Det är verkligen positivt att Finnlines som lång och trogen kund väljer att satsa på hållbar tillväxt i Kapellskärs hamn, säger Bino Drummond (M), vice styrelseordförande Kapellskärs Hamn AB.

Elanslutningen är en del i ett projekt som Stockholms Hamnar genomför tillsammans med Finnlines och Nådendals hamn. Den ingår i EU-projektet ”Upgrade of the Baltic Sea Bridge Kapellskär-Långnäs-Nådendal” och delfinansieras av EU med 30 procent samt av det nationella investeringsstödet Klimatklivet.

Automooring

De två ropax-fartygen kommer även att använda automooring, vilket förkortar hamnuppehållet och därmed möjliggör lägre fart under sjöresan och sparar bränsle.

– Våra två nya fartyg är en satsning för en mer hållbar sjöfart och ökande volymer. Fartygen blir 235 meter långa och den totala längden löpmeter för lastbilar, långtradare och personbilar är drygt fem kilometer per fartyg. I praktiken betyder det att det ryms omkring 200 bilar och nästan 300 långtradare på bildäcket. Passagerarkapaciteten ökar upp till ca 1.100, säger Antonio Raimo, linjechef på Finnlines.