Fotograf: Göteborgs Hamn AB

Kategori: Hamn/Logistik

Göteborgs hamn tar fler marknadsandelar

Göteborgs hamns marknadsandel av containerfrakterna till och från svenska hamnar ökade med tre procentenheter under 2021.

Enligt statistik som Göteborgs hamn presenterar hanterade hamnen 828.000 TEU under 2021. Det är tre gånger fler TEU än Helsingborgs hamn som är tvåa på listan och fem gånger fler än trean, Gävle hamn. Och under året som gick växte Göteborgs hamn ytterligare i förhållande till övriga hamnar i Sverige, uppger hamnen och hänvisar till statistik från Trafikanalys och Transportföretagen Hamn.

Ökning för fjärde året i rad

Göteborgs hamns marknadsandel ökade från 48 till 51 procent i Sverige under 2021, och det är fjärde året i rad som hamnen ser en ökning.

– Det här är ett kvitto på hamnens växande förtroende på marknaden. Trots globala störningar de senaste åren har vi lyckats hålla godsnavet öppet utan avbrott och förhållandevis fritt från påverkan. Vi har också en närmast perfekt balans mellan import och export vilket varit en stor fördel när containerbristen varit ett faktum, säger Elvir Dzanic, vd på Göteborgs Hamn AB, i ett pressmeddelande.

Järnvägssystemet viktig anledning

Enligt Elvir Dzanic är hamnens järnvägssystem Railport Scandinavia en viktig anledning.

– Systemet har byggts ut successivt med fler avgångar, nya inlandsterminaler och destinationer. Det är en följd av en stark vilja hos järnvägsaktörer runt om i landet att svara upp till marknadens efterfrågan och satsa, säger Elvir Dzanic.

Tillväxten på järnväg i Göteborgs hamn resulterade i totalt 458.000 TEU transporterade på järnväg under 2021, vilket är det högsta antalet i hamnen någonsin, uppger hamnen.