Invigning. Under tisdagen invigdes Stena Oils nya bränsleterminal i danska Fredrikshamn.
Nyheter
-
-
Rekrytering. FN:s dag för kvinnor inom sjöfarten firades på Öckerö. Talare från hela branschen gav sin syn på temat jämställdhet och att få fler kvinnor till sjöfarten.
-
Fartygsstöd. Genom ett rekordstort fartygsstöd på 1,5 miljoner kronor kan Sjöhistoriska i år stödja 14 renoveringar av fartyg runt om i landet. Här är alla fartygen som får stöd.
-
Lansering. Nu inleds en genomgripande digitalisering av processen för fartygsanlöp i Göteborgs Hamn. Plattformen Digital Port Call som lanseras idag blir en ny del av hamnens maritima infrastruktur.
-
Fartygspresentation. Drömmen om Amerika har blivit sann för N-O-G genom Gripper, första CTV-fartyget att bli levererat av fyra beställda till deras nya bolag American Offshore Services.
-
Störning. Peter Jodin är DPA och säkerhetsansvarig på Wallenius Marine som bemannar svenskflaggade bilfartyget Carmen. När en bro i Baltimores hamn rasade blev Carmen liggande innanför bron.
-
Ombyggnad. Ytterligare ett lastdäck, ökad propellerkapacitet och förberedelser för landström. Det är några av delarna i ett nytt konverteringsprojekt där Stena RoRo ökar lastkapaciteten på Stena Foreteller och Stena Forerunner.
-
Konvertering. Efter att ha elektrifierat färjorna Tycho Brahe och Aurora går nu Öresundslinjen vidare med att konvertera Hamlet till batteridrift. beslutet har inneburit en jätteorder till svenska batteritillverkaren Echandia.
-
Belöningsdagen. Under tisdagen arrangerade Stiftelsen Sveriges Sjömanshus den årliga belöningsdagen, i år i Stockholm. Rekordmånga förslag prisades med över 800.000 kronor. Sjöfartstidningen listar alla som belönats.
-
Rekrytering. Genom Alandica Shipping Academy (ASA) vill Åland samordna resurserna och stärka sjöfartsutbildningen. En priofråga är att lyfta de tekniska utbildningarna.
-
Leverans. Nu har det tredje och sista fartyget i Langh Ships serie med nybyggen på 7.800 dwt levererats. Fartyget har fått namnet Sofia.
-
Nybygge. I fredags sjösattes Thun Reliance vid en ceremoni i tyska Leer. Fartyget ska gå i en långtidscharter för Preem.
-
Trafikstart. Den 21 maj är det premiär för Lakeway Links rorolinje mellan Gdynia och Södertälje med tre avgångar i veckan åt vardera håll.
-
Ombyggd. Göteborgs hamns inspektionsfartyg från 1979 har konverterats till eldrift och byggts om för framtiden.
-
Slusslösning. Nu är det klart att Lilla Edet kommer att få Sveriges första så kallade triangelsluss. Det som en del i Trafikverket och Sjöfartsverkets projekt med att bygga nya slussar i Trollhätte kanal.
-
Statistik. Det totala antalet fartyg i den svenskregistrerade handelsflottan på minst 100 brutto fortsatte att minska under 2023. Kapaciteten mätt i bruttodräktighet minskade också.
-
Elektrobränslen. Sveriges andra storskaliga produktionsanläggning av grönt elektrobränsle (e-metanol), Flagship Two, har beviljats miljötillstånd för sin planerade verksamhet i Sundsvall.
-
Försäljning. Godby Shipping säljer de två RoRo-fartygen Misana och Misida till norska Sea-Cargo.
-
Kulturfartyg. För 25 år sedan reste konstnärsfamiljen Paradis till Kroatien för att rädda Kalmarsunds sista bilfärja. Nu har Kalmarsund VIII blivit ett landmärke.
-
Nedläggning. Under måndagen inleddes arbetet med att skrota Oskarshamnsvarvets flytdocka. Det som ett led i den beslutade nedläggningen av varvet som funnits i över 160 år.
-
Ekonomi. Maersks första kvartal ligger i linje med förväntningarna enligt bolagets kvartalsrapport. Detta trots pågående störningar i Röda havet.
-
Säkerhet. Ledarskapets betydelse för att klara incidenter ombord lyftes på möte hos branschföreningen Swedocean.
-
Rekrytering. Till hösten startar en ny typ av vuxenutbildning inom sjöfart som ska ge möjlighet att byta yrkesbana och tillgodose branschens växande behov av manskap.
-
Utspel. Regeringen vill se ett internationellt förbud mot utsläpp av skrubbervatten från fartyg. Infrastrukturminister Andreas Carlson säger att regeringen driver frågan både inom EU och gentemot IMO. Ett första steg skulle kunna bli ett förbud inom Östersjön.
-
Godshantering. Containernivåerna fortsätter att öka från förra årets rekordnivå. Första kvartalet 2024 hanterades fler containrar än någonsin i Göteborgs hamn under ett enskilt kvartal.