Efter flera års noggrann planering och omfattande utredningar har nu Sjöfartsverket lämnat in en tillståndsansökan för vattenverksamhet i det som kallas projekt Landsortsfarleden.
– Projekt Landsortsfarleden är ett viktigt initiativ för att stärka Sveriges position inom hållbar sjöfart. Med inlämnad tillståndsansökan tar vi ett stort steg framåt mot att realisera denna vision, säger Melica Cliffoord, projektledare på Sjöfartsverket i ett pressmeddelande.
Breddning och fördjupning
Projektet, som syftar till att modernisera farleden mellan Landsort och Södertälje, inkluderar fördjupning och breddning av farleden för att kunna ta emot större fartyg med mer djupgående. Dagens farled, som genom åren bitvis varit olycksdrabbad, är smal och krokig med begränsningar i tillgänglighet och kapacitet till följd av vind- och mörkerrestriktioner.
Enligt Sjöfartsverket genomförs samtidigt åtgärder för att förbättra tillgängligheten, kapaciteten och säkerheten i farleden.
Anpassas för fartyg som är 220 meter
År 2014 tog Södertälje hamn, Södertälje kommun, Trafikverket och Sjöfartsverket fram en åtgärdsvalsstudie, som visade på ett behov av säkerhetshöjande åtgärder i farleden samt en efterfrågan på att ta emot större och mer djupgående fartyg. Trafikverket har därefter gett Sjöfartsverket i uppdrag att genomföra en farledsutredning i syfte att öka säkerhet, kapacitet och tillgänglighet i farleden mellan Södertälje och Landsort.
I planeringen för den nya farleden kommer framtida fartyg utgå från ett maximalt djupgående på 10,5 meter istället för dagens 9 meter. Bredden blir fortsatt cirka 32 meter och den maximala längden på cirka 220 meter utan mörkerrestriktioner. Idag begränsas trafiken till 160 meter utan restriktioner och 200 meter med vissa restriktioner.
Beräknas ta två år
Enligt Sjöfartsverket beräknas arbetena pågå under en tvåårsperiod under åren 2027 och 2028. Arbetet beräknas kräva muddring av massor på 1,2 miljoner kubikmeter vid 23 olika delområden. Muddermassorna kommer bland annat användas för att stabilisera slänter.