Debatt. KD anser att den rödgröna regeringens sätt att finansiera tonnageskatten är mycket negativt och vill behålla den tidigare nivån på sjöfartsstödet.
Nyheter
-
-
Landström. Från och med nästa år får Copenhagen Malmö Port elanslutning vid kaj i Köpenhamn för DFDS färjor mellan Oslo och Köpenhamn.
-
Brexit. I och med Brexit kommer Göteborgs hamn att ställa tuffa tullkrav på den som exporterar gods till eller importerar gods från Storbritannien.
-
Finalplats. Stockholms Hamnar har tack vare sina elanslutningar i Värtan nominerats till finalplats för prestigefylld miljöutmärkelse.
-
Energihantering. Färjerederiet köper energimätningssystem från Blueflow Energy Management till 26 vägfärjor.
-
Debatt. Representanter för Transportföretagen, SCA och Svenskt Näringsliv Västernorrland betonar betydelsen av att sjöfartsutbildningen återupptas i Härnösand.
-
Joint Venture. Stena Bulk och Proman Shipping har bildat det gemensamägda företaget Proman Stena Bulk Limited som ska långtidschartra två metanoldrivna fartyg.
-
Många besökare. Skärgårdsredarnas leverantörsmässa väckte livligt intresse bland utställare.
-
Tredje. Wallenius Lines-delägda UECC beställer ett tredje batterihybrid-bilfartyg med LNG-drift.
-
Lock och pock. Bunkerrederiet BRP fortsätter att jobba med rekryteringsinsatser genom att visa upp sig och sina fartyg för skolelever och allmänhet. ”Vi har en egen liten konvoj”, säger rederiets vd Mattias Petersson.
-
Ny examinator. Sjösportskolan har som första skola utöver högskolorna fått rätt att examinera fartygsbefäl klass 8 och maskinbefäl klass 8.
-
Samlade klustret. Förra veckan höll Svenska Skeppshypotek sitt årliga branschmöte där deltagarna kan knyta kontakter, äta, mingla och lyssna på Leif Pagrotsky som talade om handelskrig och Brexit.
-
Debatt. HallandsHamnar hoppas att hamnens investeringar inspirerar andra hamnar till ett ökat hållbarhetsarbete.
-
Svensk ordförande. Claes Berglund från Stena leder den europeiska redareföreningen ECSA under de kommande två åren.
-
Skifte. Många fanfarer blev det när Stiftelsen Sveriges Sjömanshus firade av en kanslichef och välkomnade en ny.
-
Isbrytare. Svitzer ersätter två av sina äldsta bogserare med nybyggen av Robert Allan Ltd-design som ska opereras främst i Sverige och Danmark.
-
Gratis sjukvård. Stena Line stöder Mercy Ships arbete genom att runda upp den summa som samlas in när en halv miljon passagerare rundar upp sina inköp ombord i oktober.
-
Innovationssamarbete. Einride hjälper Helsingborgs Hamn att utveckal ett autonomt, elektriskt transportsystem som ska bli hållbart, effektivt och säkert.
-
Sjöfolkshistoria. En överväldigad Eva Johansson tog i fredags emot Stiftelsens Sveriges Sjömanshus litteraturpris i Sjöfartsmontern på Bokmässan i Göteborg.
-
Fartygsförvärv. Energifonden har köpt suezmaxtankern Cape Brindisi tillsammans med amerikanska Ridgebury Tankers.
-
Skärpning krävs. Arbetsmiljön på svenska fartyg är överlag god, men Transportstyrelsens färska undersökning visar att arbetsmiljön ombord på flera punkter inte lever upp till de nya föreskrifterna om organisatorisk och social arbetsmiljö.
-
Fossilfri sjöfart. Centerpartiet vill ha helt fossilfri sjöfart i Sverige senast år 2040. Svensk sjöfart har å sin sida en vision om fossilfri sjöfart år 2050.
-
Omsättningsrekord. Birka Cruises har genom att lägga om sitt trafikprogram lyckats förlänga sommarsäsongen till fyra månader.
-
Sov. Den alkoholpåverkade befälhavaren på det grundstötta fartyget somnade innan han skulle gira, men säger sig inte fatta varför.
-
Fri. Tankfartyget Stena Impero har lämnat redden utanför Bandar Abbas med destination Dubai.