Stena Saga.
Stena Line

Stena Line lägger ner Oslo–Frederikshavn

Färjerederiet Stena Line har beslutat att linjen mellan Oslo och Frederikshavn läggs ner permanent med omedelbar verkan.

Relaterade artiklar

Nedläggningen av linjen sker som en direkt effekt av den påverkan som coronaviruset har på Stena Lines passagerarverksamhet. Stena Line, som tidigare i veckan varslade 950 medarbetare i Sverige, uppger att företaget nu tvingas till drastiska åtgärder för att sänka kostnaderna och säkerställa den viktiga frakt- och transportverksamheten.

30-tal medarbetare

Nedläggningen av linjen Oslo–Frederikshavn innebär att ett 30-tal medarbetare på Stena Lines norska kontor i Oslo varslas om uppsägning. Stena Saga, som fram tills lördagen den 14 mars trafikerade linjen, är svenskflaggad och har cirka 250 svenska medarbetare ombord. De omfattas av det varsel av totalt 950 medarbetare i Sverige som Stena Line presenterade under måndagen 16 mars.

40 år av trafik

Bil- och passagerarfärjan Stena Saga har lagts upp i Göteborg. Färjan har trafikerat linjen sedan 1994.

Trafiken på linjen inleddes för mer än 40 år sedan och kommer alltså inte att återupptas.

– Det är ett tufft läge för Stena Line och det tvingar oss till tuffa beslut. Linjen Oslo–Frederikshavn är i stort sett helt och hållet beroende av passagerartrafik och den viktiga högsäsongen på sommaren. Vi har gjort bedömningen att vi kommer tappa hela högsäsongen i år och vi har helt enkelt inte råd att vänta och hoppas på nästa sommar. Det är med tungt hjärta som vi nu tagit beslutet att stänga linjen, säger Niclas Mårtensson, vd på Stena Line, i ett pressmeddelande.

Kan bli fler neddragningar

Stena Line genomför just nu en översikt av verksamheten i samtliga regioner med anledning av den vikande passagerarverksamheten och utesluter inte att det kommer att ske fler neddragningar eller förändringar i tidtabeller och linjenätverket.

– Vårt stora fokus är att hålla igång godsflödena och säkra den viktiga fraktverksamheten till och från Sverige, men också på våra övriga rutter i Europa, säger Niclas Mårtensson.