Stena Saga är nu tagen ur trafik.
Christopher Kullenberg Rothvall

”Inte läge driva avtalsrörelse nu”

Arbetsmarknadens parter kom i fredags överens om att skjuta upp årets avtalsrörelse till i höst. Stena Line tror att en stor del av hela passagerartrafiken kommer att försvinna.

Relaterade artiklar

Transportföretagens vd Marcus Dahlsten säger att beslutet är klokt och ansvarsfullt.

– Det finns inga förutsättningar för att förhandla fram ett märke just nu. Transportsektorn är omvärldsstyrd och nu befinner sig stora delar av den i fritt fall. När den största och mest akuta krisen har lagt sig kommer vi att återuppta förhandlingarna med mera stabila förutsättningar och med ambitionen om konkurrenskraftiga avtal, säger Marcus Dahlsten i ett pressmeddelande.

Måste hjälpa rederierna

Seko Sjöfolks ordförande Kenny Reinhold säger till Sjöfartstidningen att det inte är läge att driva löneförhandlingar just nu.

– Det hade inte gått, vi hade inte lyckats få vad vi siktat på om vi haft förhandlingarna nu. Det hade helt enkelt varit dumt att göra det. I stället måste vi hjälpa rederierna så gott vi kan för att tillsammans med dem hjälpa våra medlemmar behålla sina arbetsplatser. Det är prio ett för tillfället. 

Besviken på Stenas varsel

Samtidigt som Kenny Reinhold understryker vikten av att fack och arbetsgivare nu samarbetar är han besviken på Stena Line som inte förhandlade innan de varslade 950 anställda.

Han menar att Stena Line mycket väl kunde ha tecknat ett permitteringsavtal och ändå varsla i slutänden. 

– Om Stena gjort det hade vi kunnat sitta i lugn och ro och förhandla. Det är ju ändå rederiet som bestämmer om det finns en arbetsbrist eller inte och nu har Stena Saga-linjen lagts ner, så jobb kommer att försvinna. De hade kunna verkställa det de ville även om de förhandlat med oss, hävdar Kenny Reinhold.

Siktar högre än behovet

Av de 950 som Stena Line varslat är cirka 600 medlemmar i Seko Sjöfolk men Kenny Reinhold tror inte att så många kommer att förlora jobbet. 

– Historiskt sett så siktar arbetsgivarna lite högre än vad de egentligen vill. Men det måste ju inte bli så den här gången. Stena Saga försvinner, så det kommer absolut att blir en arbetsbrist.

Stena Line tappar högsäsongen

Sjöfartstidningen ringer upp Stena Lines presschef Carl Mårtensson och frågar varför de inte tecknade ett permitteringsavtal.

– Vi utesluter inte permitteringar, men tror inte att vi kommer att få tillbaka den passagerartrafik som vi haft hittills. Åtminstone hälften av alla som reser med oss reser under sommaren och tappar vi det i år så tar det för lång tid att ta tillbaka det. Vi kommer inte att få någon högsäsong i år. Därför lade vi varslet.

Men en dag kommer väl trafiken igång igen?

– Vi tror inte det, inte på samma sätt, vi tror att uppemot 80 procent av vår passagerartrafik i år kan försvinna. Vi måste styra mer mot vår kärnverksamhet som är frakten. Det är den som nu håller oss flytande och det är den som myndigheterna vill att vi ska hålla igång. 

Satsar på ropax

Enligt Carl Mårtensson kommer Stena Line att satsa på att vara ett rent ropax-rederi vilket innebär att de mer eller mindre rena passagerarfärjorna, som Stena Saga, Stena Danica och Sassnitz ställs. 

– Ja, Stena Danica togs ur trafik i dag och både Stena Saga och Sassnitz är redan ställda. Vi förstår oerhört väl att varslen var en chock för medarbetarna.

Förhandlar med Stena

Sjöbefälsföreningens vd Mikael Huss berättar att de just nu sitter i förhandlingar med Stena Line om varslen.

– Av den anledningen har vi inte alls hunnit fundera över att avtalsrörelsen skjutits upp. Jag har precis talat med Almega och med Lars Andersson på Sarf.

Eftersom förhandlingar med Stena Line pågår är han ganska försiktig i kommentarerna kring att rederiet inte tecknat något permitteringsavtal.

– Jag tycker väl att det kanske var lite förhastat. Men nu sitter vi i förhandlingar och försöker vara konstruktiva och komma fram till något. När det sedan är klart så får vi se.

Av de 950 varslade är 150 Sjöbefälsföreningens medlemmar, de resterande 200 tillhör rederiets kontorsanställda.