Stena Nautica.

Fotograf: Pär-Henrik Sjöström

Kategori: Passagerarsjöfart

Stena Line fokuserar på frakten

Stena Line prioriterar att säkra fortsatt frakttrafik men fortsätter också att transportera passagerare på de flesta av sina färjelinjer.

Coronaviruset (covid-19) och de reserestriktioner och gränskontroller som införts har slagit hårt mot Stena Lines passagerarverksamhet i hela Europa, uppger rederiet.

Verksamheten i Skandinavien, Tyskland och Baltikum har drabbats hårdast. Den senaste tiden har rederiet noterat en kraftig nedgång i bokningarna och bedömer att det inte kommer att ske en återhämtning inför den kommande högsäsongen i sommar, då mer än hälften av passagerarna normalt reser med rederiets fartyg.

Frakten viktigast

Just nu ligger fokus på att säkra den fortsatta fraktverksamheten som är viktig för såväl Stena Line som för Sverige. Varuflödena till och från Sverige går huvudsakligen via sjöfarten och färjorna har en särställning, uppger rederiet i ett pressmeddelande.

– Regeringen inser att situationen kan störa dessa flöden och vi välkomnar förslaget från regeringen att erhålla lånegarantier från EKN. De har agerat väldigt snabbt och i nära dialog med näringen, säger Carl Mårtensson, presschef på Stena Line.

Säkerheten prioriteras

Utöver det ständigt pågående säkerhetsarbetet har Stena Line infört ett antal rutiner med anledning av coronaviruset. Sedan mitten av februari har rederiet informerat om handhygien i terminaler och ombord på fartygen, utökat antalet ställen med handsprit samt ökat frekvensen av städning och desinficering av ytor där många passagerare rör sig och tar med händerna. Rutinerna är en del av den manual som Stena Line har för att hantera smittsamma sjukdomar ombord.

Klassas inte som allmänna sammankomster

Stena Line uppger att de följer samtliga restriktioner från nationella myndigheter och rekommendationer från Världshälsoorganisationen (WHO).

– Förbuden mot sammankomster med fler än ett visst antal deltagare som flera länder utfärdat gäller inte för färjor eller andra trafikslag eftersom dessa inte klassas som allmänna sammankomster eller offentlig tillställning. Dock tillämpar vi dem för specifika delar ombord, exempelvis en restaurang, där vi har både maxantal och avstånd mellan gästerna, påpekar Carl Mårtensson.

Två linjer stängda

Stena Line har stängt två färjelinjer tillsvidare. På de övriga linjerna transporteras såväl frakt som passagerare, men med begränsningar i form av antal passagerare ombord, mindre utbud och begränsade öppettider i restauranger och butiker, samt ingen underhållning.

– Utöver frakt finns det ett visst behov av passagerartransporter till och från våra grannländer, trots reserestriktioner. Det handlar dels om personer som måste återvända till sina hemländer, dels personer som arbetspendlar och andra som trots reserestriktioner och gränskontroller får komma in i våra grannländer. Det handlar dock om passagerartransport snarare än turism just nu, säger Carl Mårtensson.

Läget på de olika linjerna

  • Oslo–Frederikshavn: Linjen läggs ned permanent och den svenskflaggade färjan Stena Saga ligger vid kaj i Göteborg.
  • Trelleborg–Sassnitz: Linjen stängd tills vidare och den tyskflaggade färjan FS Sassnitz ligger vid kaj i Mukran, Tyskland.
  • Göteborg–Frederikshavn: Färjorna Stena Jutlandica, Stena Vinga och Stena Danica seglar dagligen mellan Sverige och Danmark och transporterar både frakt och passagerare. Från och med 23 mars kommer Stena Danica att ligga vid kaj och de två övriga fartygen seglar med förändrad turlista och begränsningar i antal passagerare samt utbud och öppettider ombord.
  • Göteborg–Kiel: De två färjorna Stena Scandinavica och Stena Germanica seglar dagligen mellan Sverige och Tyskland och transporterar både frakt och passagerare, men med begränsningar i antal passagerare samt utbud och öppettider ombord.   
  • Halmstad–Grenå: Fartyget Stena Nautica seglar dagligen mellan Sverige och Danmark och transporterar både frakt och passagerare. Från och med 17 mars transporteras endast fordonsburna passagerare och därmed är busstransporten till och från färjan inställd tillsvidare. Från och med 23 mars är lördagsavgångarna inställda tills vidare.
  • Trelleborg–Rostock: De två färjorna Skåne och Mecklenburg-Vorpommen seglar dagligen mellan Sverige och Tyskland och transporterar både frakt och passagerare. Från och med 23 mars införs begränsningar i antal passagerare samt utbud och öppettider ombord.   
  • Karlskrona–Gdynia: De tre färjorna Stena Vision, Stena Spirit och Stena Baltica seglar dagligen mellan Sverige och Polen och transporterar både frakt och passagerare med och utan fordon tills vidare.  
  • Nynäshamn–Ventspils: De två fartygen Stena Flavia och Scottish Viking transporterar endast frakt och chaufförer mellan Sverige och Lettland sedan 17 mars. Ingen passagerartrafik på linjen.