Rix Emerald. Fartyget som fick problem med maskin och inte kunde stanna för att invänta broöppning i Göta älv, avvek olovligen, i icke sjövärdigt skick och lämnade svenskt farvatten.
Nyheter
-
-
Fler kontroller. Sedan november 2015 har Sverige utökade gränskontroller mot Danmark. Nu inför även Danmark gränskontroller mot Sverige vid bland annat färjehamnar.
-
Avslag. Regeringen ger Swedegas ansökan om att kopplas på det svenska stamgasnätet rött ljus. På Swedegas är man kritisk till beslutet.
-
Allians. MMT och CSA erbjuder kombinerade tjänster på den ameriksnaks offshore-marknaden.
-
Vrak. Finnbirch, som sjönk 2006 utanför Öland, har läckt olja sedan vintern 2018.
-
Ny oljeskyddsdepå. Malmö får ökade resurser att bekämpa oljeutsläpp i och med att landets sjätte oljeskyddsdepå placeras hos KBV i Malmö.
-
Replik. Pia Berglund, Nationell samordnare inrikes sjöfart och närsjöfart, Trafikverket, svarar på HallandsHamnars debattinlägg ”Hamnanläggningarna bör bli långsiktigt hållbara”.
-
Debatt. KD anser att den rödgröna regeringens sätt att finansiera tonnageskatten är mycket negativt och vill behålla den tidigare nivån på sjöfartsstödet.
-
Landström. Från och med nästa år får Copenhagen Malmö Port elanslutning vid kaj i Köpenhamn för DFDS färjor mellan Oslo och Köpenhamn.
-
Brexit. I och med Brexit kommer Göteborgs hamn att ställa tuffa tullkrav på den som exporterar gods till eller importerar gods från Storbritannien.
-
Finalplats. Stockholms Hamnar har tack vare sina elanslutningar i Värtan nominerats till finalplats för prestigefylld miljöutmärkelse.
-
Energihantering. Färjerederiet köper energimätningssystem från Blueflow Energy Management till 26 vägfärjor.
-
Debatt. Representanter för Transportföretagen, SCA och Svenskt Näringsliv Västernorrland betonar betydelsen av att sjöfartsutbildningen återupptas i Härnösand.
-
Joint Venture. Stena Bulk och Proman Shipping har bildat det gemensamägda företaget Proman Stena Bulk Limited som ska långtidschartra två metanoldrivna fartyg.
-
Många besökare. Skärgårdsredarnas leverantörsmässa väckte livligt intresse bland utställare.
-
Tredje. Wallenius Lines-delägda UECC beställer ett tredje batterihybrid-bilfartyg med LNG-drift.
-
Lock och pock. Bunkerrederiet BRP fortsätter att jobba med rekryteringsinsatser genom att visa upp sig och sina fartyg för skolelever och allmänhet. ”Vi har en egen liten konvoj”, säger rederiets vd Mattias Petersson.
-
Ny examinator. Sjösportskolan har som första skola utöver högskolorna fått rätt att examinera fartygsbefäl klass 8 och maskinbefäl klass 8.
-
Samlade klustret. Förra veckan höll Svenska Skeppshypotek sitt årliga branschmöte där deltagarna kan knyta kontakter, äta, mingla och lyssna på Leif Pagrotsky som talade om handelskrig och Brexit.
-
Debatt. HallandsHamnar hoppas att hamnens investeringar inspirerar andra hamnar till ett ökat hållbarhetsarbete.
-
Svensk ordförande. Claes Berglund från Stena leder den europeiska redareföreningen ECSA under de kommande två åren.
-
Skifte. Många fanfarer blev det när Stiftelsen Sveriges Sjömanshus firade av en kanslichef och välkomnade en ny.
-
Isbrytare. Svitzer ersätter två av sina äldsta bogserare med nybyggen av Robert Allan Ltd-design som ska opereras främst i Sverige och Danmark.
-
Gratis sjukvård. Stena Line stöder Mercy Ships arbete genom att runda upp den summa som samlas in när en halv miljon passagerare rundar upp sina inköp ombord i oktober.
-
Innovationssamarbete. Einride hjälper Helsingborgs Hamn att utveckal ett autonomt, elektriskt transportsystem som ska bli hållbart, effektivt och säkert.