Överflyttning av gods. Om allt gods som körs genom Skåne transporterats till sjöss finns stora miljövinster, enligt en studie från Region Skåne och Göteborgs universitet. Men det finns hinder i hur sjöfarten ska konkurrera prismässigt med lastbilar.
Nyheter
-
-
Omedelbar verkan. Johan Röstin, avgående vd för ForSea, ersätts av Jens Ole Hansen tills en ny vd har rekryterats.
-
Fototävling avgjord. Hela tre av de fem vinnarna i finalen av Nordisk fototävling för sjöfolk var svenska bidrag.
-
Nybygge. Under traditionella former kölsträcktes Aurora Botnia på varvet i Raumo under torsdagen.
-
Nästan fördubbling. 10,8 miljoner euro efter skatt. Det var Viking Lines resultat under 2019, nästan en fördubbling från 2018.
-
Ministersvar. Magdalena Andersson svarar på skriftliga frågan om när det kan anses ha gått ”några år” – den tid som regeringen angett vad gäller en utvärdering av tonnageskattesystemet.
-
Rekryteringsdag. För andra året i rad arrangerades det framgångsrika evenemanget Sjöfartens dag ombord på Destination Gotlands färja Visby.
-
Sjöräddning. Under 2019 minskade antalet räddningsinsatser för Sjöfartsverket. Handelssjöfarten stod för 12 procent av insatserna.
-
Coronaviruset. Både Göteborgs och Gävles hamn kräver nu hälsodeklarationer för samtliga anlöpande fartyg.
-
Flyttar. Ett förlängt varvsbesök för Silja Europa innebär att Tallink tillfälligt flyttar Victoria I från Stockholm till Helsingfors.
-
Farledsfördjupning. Farleden i Göteborg ska bli 4 meter djupare och nu tas de första stegen innan arbetet kan starta.
-
Dop i vår. Gotlandsbolagets nybygge med det tillfälliga namnet Thjelvar döps i hemmahamnen Visby i början av april.
-
Vill ha inspel. Representanter från Trafikverket och Lighthouse efterfrågar deltagande från sjöfartens aktörer för att puffa EU i för Sjöfartssverige rätt riktning i FoI-frågor.
-
Coronaviruset. Nu drabbar coronaviruset även sjöfarten i form av mindre last, stängda hamnar och strikta karantänsregler.
-
Arbetsmiljödag. För andra året i rad anordnades en arbetsmiljödag på Sjöfartshögskolan i Kalmar. Bland annat talade man om erfarenheter från praktiken men även om trakasserier ombord.
-
Flyttad linje. Under lördagen firades invigningen av Stena Lines linje mellan Halmstad och Grenå. En linje som färjerederiet förväntar sig bli mer lukrativ än Varberg–Grenå.
-
Hamnisbrytare. Med sitt nyförvärv Victoria kan Marin & Haverikonsult utföra effektiv isbrytning i Stockholms hamnar.
-
”Tank-högkonjunktur”. Den uppgång som Concordia Maritime länge har förutspått är nu här.
-
Nyförvärv. Färjan Marco Polo har flyttat från Medelhavet till Östersjön och går nu i trafik för TT-Line efter ombyggnation på Remontowa.
-
Färjetrafik året runt. I framtiden kan färjor gå året runt på Storsjön. Det menar en rapport från SMHI som Trafikverket beställt, där vinterns isvägar beskrivs gå en dyster framtid till mötes.
-
Internetuppkoppling. Passagerare har tidigare inte kunnat surfa på nätet ute till sjöss på Unity Lines färjor mellan Ystad och Świnoujście. Det ska nu förändras med hjälp av ett svenskt företag.
-
Formaliserad samverkan. Wista och IMO har undertecknat en MoU. ”Ska vi lyckas med omställningen till en miljömässigt och socialt hållbar sjöfart räcker det inte med alle *man* på däck”, säger Wista Swedens vice ordförande.
-
Coronaviruset. Swedish Club ger sina medlemmar en lista av råd inför anlöp till kinesiska hamnar. Råden är sammanställda av Shanghai P&I Services.
-
Motreaktion. Miljöorganisationer ställer bränsleindustrin mot väggen efter avslöjandet om sotet från 0,5-bränslena.
-
Igång. Nu har den första svenska statsisbrytaren inlett vinterns isbrytningssäsong på den svenska sidan av Bottenviken.