– Rent krasst så är sjöfarten beroende av lågsvavliga fossila drivmedel för tillfället. Och om vi då har företag med raffinaderier som vill producera så rent bränsle som möjligt under svenska miljökrav samtidigt som koldioxidutsläppen regleras av EU:s utsläppshandelssystem, så blir det inte riktigt bra om man sätter stopp för de planerna, för vi har inga realistiska alternativ för tillfället. Men att det är företagsekonomiska parametrar som styr deras val är bara en verklighet man får förhålla sig till. Jag är glad över att beslutet togs av Preem och inte av någon annan, säger Fredrik Larsson.
Vill du läsa mer? Logga in här
Prenumerera
DIGITAL
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
Från 89 kr/månad
KOMPLETT
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
- Tidning i brevlådan 11 nr/år
Från 995 kr/år
Populärt!
Se alla erbjudanden.