Kenny Reinhold, Mikael Huss och Rikard Engström.

Kategori: Politik

”Nödvändigt att förlänga tillfälliga sjöfartsstödet”

Blå Tillväxt menar att det är nödvändigt att förlänga den tillfälliga ändringen av sjöfartsstödet till den 31 december 2021. 

Det var den 16 juli som regeringen beslutade att införa en tillfällig förändring i förordningen om sjöfartsstöd som gör det ekonomiskt möjligt även för rederierna att korttidspermittera personal. Parterna i Blå Tillväxt – Seko sjöfolk, Sjöbefälsföreningen och Svensk Sjöfart – har nu skrivit en hemställan till infrastrukturminister Tomas Eneroth om att förlänga förordningen till den 31 december 2021.

”Mycket kritisk situation”

– Under pandemin har antalet passagerare men också frakterna minskat markant, vilket gjort att bland annat färjerederierna nu befinner sig i en mycket kritisk situation. För att färjerederierna ska finnas kvar även efter krisen måste regeringen förlänga den tillfälliga förordningen i sjöfartsstödet samtidigt som man förtydligar att stödet ska kunna ges även när ett rederi behöver anpassa trafiken och exempelvis lägga upp ett fartyg en kortare tid, säger Rikard Engström, vd Svensk Sjöfart, i ett pressmeddelande.

Under våren och sommaren skrev över 3.000 personer på ett upprop för att rädda den samhällsviktiga sjöfarten.

”Risk för fortsatta begränsningar”

– Att så många personer skrev på uppropet för att rädda den samhällsviktiga sjöfarten visar hur viktig sjöfarten är för många människor i samhället. Även om förhoppningen är att samhället snart ska kunna återgå till en mer normal situation, så finns det en överhängande risk att smittspridning av covid-19 fortsätter under hösten och inledningen av 2021. Det finns därmed en risk för fortsatt legala begränsningar i trafiken även efter årsskiftet och det är därför vi föreslår en förlängning till just 31 december 2021, säger Kenny Reinhold, ordförande Seko Sjöfolk.

– Om rederierna tvingas varsla ännu fler på grund av att förordningen inte förlängs blir det mycket svårt att växla upp när det sedan krävs. Andra länder har fått denna möjlighet att anpassa trafiken och utan förordningen i juli hade många fler ombordanställda blivit av med sina jobb och fler verksamheter hade lagts ner, säger Mikael Huss, vd för Sjöbefälsföreningen, i pressmeddelandet.