Global Mercy på varvet i Kina efter att skrovet målats.

Fotograf: Mercy Ships

Global Mercy närmar sig leverans

Världens största civila sjukhusfartyg, Global Mercy, kommer att levereras nästa år. Det meddelade Stena RoRo och välgörenhetsorganisationen Mercy Ships under tisdagen.
Bygget av Global Mercy på varvet i Kina. Foto: Mercy Ships

Global Mercy är den internationella välgörenhetsorganisationen Mercy Ships nya sjukhusfartyg som just nu byggs på det kinesiska varvet Tianjin Xingang i norra Kina. Stena RoRo har ansvarat för designen, kontrakt och genomförandet av projektet som förutom det kinesiska varvet inbegriper flera europeiska, amerikanska och asiatiska underleverantörer.

– Vi har utgått från ett av våra koncept för fartyg i ropax-klassen och modifierat det till ett rent passagerarfartyg med sjukhusverksamhet. Istället för bildäck bygger vi operations- och sjukhussalar. Fartyget ska hysa cirka 950 personer och allt som behövs för både inneliggande patienter och de som arbetar ombord, inklusive skolor och förskolor för personalens barn”, berättar Per Westling, vd för Stena RoRo, i ett pressmeddelande.

Närmar sig färdigställande

Varvet och Stena RoRo räknar med att fartyget kommer att färdigställas under det första kvartalet 2021. Därefter planerar Mercy Ships att Global Mercy ska anlöpa en hamn i Afrika för sitt första uppdrag under senare delen av 2021. Volontärer från hela världen kommer att vara involverade och gör verksamheten möjlig genom att ge av sin tid och sin kompetens.

– Global Mercy blir ett modernt underverk – ett specialbyggt sjukhusfartyg med anpassad utrustning, senaste teknologi och det moderna sjukhusets högutbildade förmågor. Fartyget i sig utgör också en unik uppmaning till handling för alla som känner sig kallade att göra en insats, en möjlighet för människor att använda sin kompetens för att göra positiv skillnad för global sjukvård, säger Rosa Whitaker, president för Mercy Ships i ett pressmeddelande.

  • Global Mercy vid varvet i Kina: Foto: Mercy Ships
  • Global Mercy vid varvet i Kina: Foto: Mercy Ships
  • Global Mercy vid varvet i Kina: Foto: Mercy Ships
  • Interiören på Global Mercy. Foto: Mercu Ships
  • Interiören på Global Mercy. Foto: Mercu Ships
  • Interiören på Global Mercy. Foto: Mercu Ships
  • Interiören på Global Mercy. Foto: Mercu Ships

Ett komplicerat projekt

Att fartyget huserar en sjukhusverksamhet har ställt stora och specifika krav, vilket har påverkat både skrovets utformning och inredningens layout. Dessutom har ventilationssystemet specialanpassats och särskilt fokus lagts på att minimera vibrationer och ljud. Fartyget har utrustats med stora kranar för att kunna ta ombord containrar med proviant, bilar och annan utrustning eftersom fartyget ska användas under långa perioder vid kaj.

Livsavgörande vård

Mercy Ships har bedrivit sjukvård på fartyg sedan drygt 40 år. Genom samarbetsavtal med de mottagande ländernas regeringar ligger Mercy Ships sjukhusfartyg i hamn under omkring tio månader.

Organisationens nuvarande fartyg heter Africa Mercy och har varit i drift sedan 2007. Det är den tidigare danska tågfärjan Dronning Ingrid från 1980 som byggdes om till sjukhusfartyg för att organisationen ska kunna leverera gratis tand- och sjukvård till världens fattigaste. Ofta handlar det om basala men helt livsavgörande kirurgiska ingrepp.

Organisationens första nybygge

Global Mercy är organisationens första nybyggda sjukhusfartyg och kommer att mer än fördubbla Mercy Ships hjälpkapacitet.

– Det känns väldigt tillfredsställande att få använda vår expertis i det här projektet som kommer att göra stor och viktig skillnad för så många människor i de fattigaste delarna av världen. Mercy Ships gör ett fantastiskt arbete, säger Per Westling i pressmeddelandet.