Så slår CoV-19. Utbrottet av coronavirus i Kina har hittills slagit hårdast mot tankmarknaden. Men också bulk-, container- och kryssningsfartygen känner av konsekvenserna av utbrottet.
Nyheter
-
-
Fullsatt. Under två dagar fick 170 seminariedeltagare lyssna på ett 20-tal föreläsare i teman som godset, arbetet och klimatet.
-
Stabil utveckling. Godsmängden i Gävle hamn ökar stadigt sett över de senaste tio åren. De senaste tre har haft stabil godsnivå och samtidigt något färre anlöpande fartyg.
-
Sjökapten. Björn Pundars är sjökapten från sjöbefälsskolan i Åbo och tar i mars över rodret som prefekt för sjöfartshögskolan i Kalmar.
-
Hamnsamarbete. Stockholm Norvik och Mälarhamnar har inlett ett samarbete för att öka inlandssjöfarten i Mälardalen. Något som kan möjliggöra pråmtrafik i området, likt den som finns ute i Europa.
-
På drift. Torrlastaren Alta blåste i helgen iland vid Irlands Atlantkust. I ett och ett halvt år har fartyget drivit över Atlanten utan bemanning.
-
Överflyttning av gods. Om allt gods som körs genom Skåne transporterats till sjöss finns stora miljövinster, enligt en studie från Region Skåne och Göteborgs universitet. Men det finns hinder i hur sjöfarten ska konkurrera prismässigt med lastbilar.
-
Omedelbar verkan. Johan Röstin, avgående vd för ForSea, ersätts av Jens Ole Hansen tills en ny vd har rekryterats.
-
Fototävling avgjord. Hela tre av de fem vinnarna i finalen av Nordisk fototävling för sjöfolk var svenska bidrag.
-
Nybygge. Under traditionella former kölsträcktes Aurora Botnia på varvet i Raumo under torsdagen.
-
Nästan fördubbling. 10,8 miljoner euro efter skatt. Det var Viking Lines resultat under 2019, nästan en fördubbling från 2018.
-
Ministersvar. Magdalena Andersson svarar på skriftliga frågan om när det kan anses ha gått ”några år” – den tid som regeringen angett vad gäller en utvärdering av tonnageskattesystemet.
-
Rekryteringsdag. För andra året i rad arrangerades det framgångsrika evenemanget Sjöfartens dag ombord på Destination Gotlands färja Visby.
-
Sjöräddning. Under 2019 minskade antalet räddningsinsatser för Sjöfartsverket. Handelssjöfarten stod för 12 procent av insatserna.
-
Coronaviruset. Både Göteborgs och Gävles hamn kräver nu hälsodeklarationer för samtliga anlöpande fartyg.
-
Flyttar. Ett förlängt varvsbesök för Silja Europa innebär att Tallink tillfälligt flyttar Victoria I från Stockholm till Helsingfors.
-
Farledsfördjupning. Farleden i Göteborg ska bli 4 meter djupare och nu tas de första stegen innan arbetet kan starta.
-
Dop i vår. Gotlandsbolagets nybygge med det tillfälliga namnet Thjelvar döps i hemmahamnen Visby i början av april.
-
Vill ha inspel. Representanter från Trafikverket och Lighthouse efterfrågar deltagande från sjöfartens aktörer för att puffa EU i för Sjöfartssverige rätt riktning i FoI-frågor.
-
Coronaviruset. Nu drabbar coronaviruset även sjöfarten i form av mindre last, stängda hamnar och strikta karantänsregler.
-
Arbetsmiljödag. För andra året i rad anordnades en arbetsmiljödag på Sjöfartshögskolan i Kalmar. Bland annat talade man om erfarenheter från praktiken men även om trakasserier ombord.
-
Flyttad linje. Under lördagen firades invigningen av Stena Lines linje mellan Halmstad och Grenå. En linje som färjerederiet förväntar sig bli mer lukrativ än Varberg–Grenå.
-
Hamnisbrytare. Med sitt nyförvärv Victoria kan Marin & Haverikonsult utföra effektiv isbrytning i Stockholms hamnar.
-
”Tank-högkonjunktur”. Den uppgång som Concordia Maritime länge har förutspått är nu här.
-
Nyförvärv. Färjan Marco Polo har flyttat från Medelhavet till Östersjön och går nu i trafik för TT-Line efter ombyggnation på Remontowa.