Det var omkring klockan 07.40 lokal tid under tisdagsmorgonen som containerfartyget Ever Given på närmare 20.000 TEU, gick på grund i den södra delen av Suezkanalen. Fartyget var på väg från Yantian i Kina till Rotterdam som det femte fartyget i en konvoj om totalt 20 fartyg.

Vinden ställde till det
I samband med grundstötningen ställde sig fartyget mer eller mindre på tvären och blockerade därmed kanalen för all trafik. Enligt GAC Hot Port News har ett flertal bogserbåtar arbetat för att få loss det 400 meter långa fartyget, men vindförhållandena på platsen i kombination med fartygets storlek har gjort det komplicerat.
Vid lunchtid under onsdagen kom en uppdatering från GAC Hot Port News utifrån information från Suez Canal Authority om att fartyget delvis kommit loss, men under torsdagsmorgonen ligger fartyget fortfarande kvar på samma plats i kanalen enligt AIS-data på sajten Vesselfinder.com.

Största grundstötningen i kanalens historia
Grundstötningen ska vara den största som inträffat i kanalens över 150 år långa historia. Bilder som cirkulerat i medier över världen visar att fartygets bulb fastnat så illa i kanalens ena sida att grävmaskiner fått försöka gräva fram fartyget.
Under stoppet har runt 150 fartyg blivit liggande i väntan på att kunna ta sig igenom kanalen.
Kommit ur kurs
I ett uttalande till bland annat Bloomberg menar det Taiwanbaserade rederiet Evergreen Line att fartyget ”grundstötte efter att ha kommit ur kurs på grund av plötsliga starka vindar”.
Enligt en intervju i Sveriges Radio med Niklas Bengtsson, director maritime-insight på Lloyd’s List Intelligence, är det ännu oklart vilka ekonomiska effekter stoppet kommer att få.
– Om man löser detta på ganska kort sikt och då pratar jag om ett par, tre dagar, får det säkert inga jättestora konsekvenser. Men på lite längre sikt är det ett riktigt reellt problem, sa han till Ekonomiekots reporter under onsdagen.