Halvårsrapport. Viking Line gjorde ett kraftigt försämrat resultat första halvåret i år, jämfört med 2019. Det framgår av bolagets halvårsrapport. Skälet uppges vara coronapandemin.
Nyheter
-
-
Nya lotsbåtar. Sjöfartsverket har inlett ett arbete med att upphandla tre nya lotsbåtar för västkusten. Förhoppningen är mer klimatsmarta fartyg, men trots det är eldrift uteslutet.
-
Strategiska mål. Sjöfartsverket har tagit fram en strategi för hur de svenska farlederna ska utvecklas till år 2030.
-
AD-dom. APM Terminals var inte skyldiga att förhandla med Hamnarbetarförbundet om förändringar i arbetsuppgifter. Men de borde ha samverkat, enligt Arbetsdomstolen (AD).
-
Vraksanering. Olja i vraket efter roro-fartyget Finnbirch som förliste 2006, har under åratal varit ett stort miljöhot i Östersjön. Under onsdagen påbörjades arbetet med att få upp den sista oljan.
-
Stereotyp bild. Har du provat att bildgoogla ”kvinnlig sjöman”? Ett fotoprojekt som drar igång under hösten ska förändra den stereotypa bilden av sjömän.
-
Container. Rederierna Cosco och CMA CGM har under sommaren startat nya containerlinjer som kopplar ihop Sverige med kontinenten och resten av världen.
-
Halvårsrapport. Göteborgs hamn meddelar att godsvolymerna ökar i flera segment, coronapandemin till trots.
-
Ökad konsumtion. Starkare delårsresultat för Concordia Maritime trots volatil marknad med både höga och fallande rater.
-
Kryssningsfartyg. Boende i skånska Barsebäcks hamn fick en annorlunda syn när de klev upp under onsdagsmorgonen. Kryssningsfartygen Norwegian Bliss och Norwegian Encore låg på redden.
-
Utredning. För att stärka specialsjöfarten under svensk flagg krävs regeländringar inom flera områden. Den slutsatsen drar Transportstyrelsen i en rapport till regeringen.
-
Fraktvolymer. Det stora tappet av passagerare har blivit smärtsamt för Stockholms hamnar. Men trots ett jättetapp inom både färjesjöfart och kryssning så har godsvolymerna hållit i sig.
-
Kryssningsfartyg. Under måndagen kom säsongens första kryssningsanlöp med passagerare till Sverige. Det i form av två fartyg från tyska Tui Cruises som kom till Stockholm. Förklaringen är det norska kryssningsstoppet.
-
Nygammalt namn. Det näst sista nybygget i en serie produkttankfartyg får samma namn som seriens första fartyg.
-
Kvartalsrapport. När Tallink Grupp presenterade sitt finansiella resultat för andra kvartalet 2020 framkom att rederiet tappat 75 procent av sina intäkter jämfört mot samma period 2019.
-
Resande. Trots Covid-19 tycks intresset för att resa vara fortsatt högt. När Stena Line gjorde en undersökning framkom att nära fyra av fem vill resa lika mycket som tidigare – eller mer.
-
Coronautbrott. Norska rederiet Hurtigruten har ställt in alla kryssningar med tre av sina fartyg efter coronautbrottet på Roald Amundsen. Samtidigt inför Norge nya restriktioner för kryssningsfartyg.
-
Affär. SMHI anmäls till Konkurrensverket för en affär där en tidigare chef fick köpa myndighetens sjöfartsverksamhet. Det var i juli som Dagens Nyheter avslöjade att den tidigare chefen för SMHI:s enhet Sjöfart fick köpa tjänsten strax efter att han slutade på SMHI.
-
Nyförvärv. Västeråsbaserade Thor Shipping & Transport (TST) införlivar Svecon Freight i Gävle i sin koncern. Köpet är ett led i TST:s satsning på kortsjöverksamhet.
-
Pråmaffär. Svenska pråmen Boxer har köpts av norskt rederi.
-
Nytt hamnstopp. Stena Line börjar anlöpa Karlskrona på sin fraktlinje Liepaja–Travemünde.
-
Under segel. Vinden har använts som energikälla för fartyg i tusentals år. Nu riktas blickarna åter på denna förnybara och utsläppsfria resurs.
-
Sjöfartshistoria. När Stockholm körde in i Andrea Doria den 25 juli för 64 år sedan stod Sten Johansson från Kungsbacka i masten som utkik.
-
Går inte vidare. Avsiktsförklaring med finskt varv sägs upp på grund av coronapandemin.
-
Sjöfartsstöd. Efter formellt beslut från regeringen är nu allt klart kring det tillfälligt anpassade sjöfartsstödet.