Dykare från danska företaget JD Contractor ska tömma Skytteren på olja.

Fotograf: JD Contractor

Kategori: Miljö

Nu ska Skytteren oljesaneras

Om ett par veckor inleds arbetet med att tömma fartyget Skytteren på olja. Vraket, som ligger utanför Lysekil, klassas som Sveriges miljöfarligaste.

Fartyget Skytteren från rederiet Nortraship sjönk den 1 april 1942 vid Måseskär i höjd med Lysekil, cirka tio kilometer från kusten. Den dagen förväntades dimma och ett tiotal av rederiets fartyg gjorde ett försök att bryta sig ut och nå de allierade med svenskt stål och kullager. Men Skytteren besköts av tyskarna och blev illa skadad. För att undvika att den värdefulla lasten beslagtogs av tyskarna valde kaptenen att sänka henne. En besättningsman omkom och 110 togs till fånga och sattes i tyska fångläger. Fartyget sjönk till botten på 74 meters djup och är nu klassat som Sveriges miljöfarligaste vrak.

HaV leder saneringen

I mitten av september kommer bärgningen av uppemot 400 kubikmeter olja från vraket att inledas. Havs- och vattenmyndigheten, HaV, leder operationen.

– Vi räknar med att kunna befria havet från kanske fyrahundra tusen liter olja, säger Fredrik Lindgren, utredare vid HaV i ett pressmeddelande.

Det danska företaget JD Contractor anlitas av HaV efter en upphandling.

Nedbrutet efter 80 år

Skytteren är klassat att utgöra den största miljörisken av de miljöfarliga vrak som finns i Sverige, främst på grund av att det är så nedbrutet efter att ha legat på botten i nästan 80 år. Oljan finns på minst sex platser i vraket, som ligger på en plats med en tidvis stark botten- och ytström.

– Skytteren ligger dessutom i en skärgård med mycket känslig natur, så det känns väldigt bra att vi nu kan genomföra den här operationen, säger Fredrik Lindgren i pressmeddelandet.

Noggrant undersökt

Skytteren har undersökts vid flera tillfällen. I november 2018 genomförde HaV en större operation tillsammans med Försvarsmakten och under sommaren 2020 genomfördes ytterligare arbeten. Med en kamera monterad på en undervattensrobot dokumenterades alla delar av vraket digitalt med nästan 27.000 överlappande bilder.

I början av 2021 gjordes den senaste undersökningen. Vi ville få fram mer fakta om exakt var i vraket oljan finns och hur mycket olja det rör sig om. Nu har vi så mycket fakta på bordet att bärgningsoperationen kan starta om några veckor, säger Fredrik Lindgren.

Arbetet genomförs med dykare och undervattensrobot. Man borrar sig in till de utrymmen där oljan finns och pumpar sedan upp den till ett arbetsfartyg på ytan. Oljan förvaras i tankar på arbetsfartyget innan den lämnas vidare för miljöriktig destruktion.

Förutom oljan ska vraket också rensas på förlorade fiskeredskap. Enligt HaV har minst fem förlorade fiskeredskap identifierats på vraket.