Viktigt besked. Amerikanska FMC har sagt ja till P3-alliansen, som nu väntar på beslut från konkurrensmyndigheter i EU och Kina.
Arkiv
-
-
Nordisk hjälp. Ett av norska Höegh Autoliners bilfraktfartyg letar efter försvunna vrakdelar i Indiska oceanen väster om Australien.
-
Nya kontrakt. Godby Shipping har en betydande del av flottan sysselsatt åtminstone under detta år.
-
Köps upp. Den marina programvaruleverantören NAPA får japanskt klassningssällskap som ny ägare.
-
Stor utmaning. Sjöfartsverket får in 150 miljoner per år i svavelavgifter från sjöfarten – pengar som försvinner då tuffare svavelregler införs 2015. Myndigheten letar nu febrilt efter andra avgifter – för motsvarande intäkter ska in.
-
Miljarder på spel. Sju projekt med koppling till svensk sjöfart eller svenska hamnar har ansökt om pengar från TEN-T-programmet.
-
Teknologin finns. Rent tekniskt skulle det vara möjligt att bygga framtidens brygga redan idag, men det är snarare lagstiftningen som ännu ställer begränsningar.
-
Lurar rederier. Transportstyrelsen bekräftar att två utländska rederier har fått falska fakturor i samband med hamnstatskontroller i Sverige – bedrägerierna är avancerade med riktiga underskrifter och stämplar.
-
Lågsvavlig. Den nya bunkerolja som Preem håller på att ta fram för trafik inom SECA blir billigare än marin gasolja.
-
Mer trafik. Gotlandsbåten har ansökt om kajplats för 2015 och flaggar för att man vill trafikera från maj till september.
-
Karriär. Shipping Chicks är namnet på ett nytt kvinnligt nätverk inom sjöfarten med målet att förenkla övergången från studier till arbetsliv.
-
Inte välkommen. Det grekiska styckegodsfartyget Mermaid har bannlysts från att anlöpa EU-hamn under kommande tre månader efter en ny kvarhållning.
-
Extremt viktig. Den arbetsgrupp som har dragit upp riktlinjerna för Finlands sjöfartsstrategi fram till 2022 fastslår att sjöfarten är av yttersta betydelse för landets välfärd.
-
Till motattack. Enligt vd Peter Alexandersson har sjöbefälen hela tiden varit anställda hos AMPM, som fungerar som ett helt vanligt bemanningsföretag.
-
Tungt besked. Förvaltningsrätten går på Skatteverkets linje som har upptaxerat ett stort antal utlandsarbetande sjöbefäl på betydande belopp.
-
Pilotprojekt. Passagerargången på sidan om bildäck på vägfärjan Veronica har renoverats. Om upplägget fungerar ska fler färjor byggas om.
-
Dyr nota. Gotlandsbåten måste hyra in en pråm eller linkspan för att kunna lägga till vid färjeläge 4 i Visby hamn – en kostnad på flera miljoner.
-
Slutet nära. Isbrytarverksamheten i norr börjar så sakta avvecklas för säsongen. Få restriktioner kvar.
-
Offshore. Fyra borrfartyg får utrustning från Marinfloc för rening av spillvatten från däck.
-
Frustration. Mattias Peterson på BRP är irriterad efter att ha nekats dispens för att få köra Fox Sunrise utanför ECA.
-
Nytt stopp. Karlshamns hamn har nu containertrafik till kontinenten. Hoppas på regionala flöden.
-
Dyr nota. I samband med att de tuffare svavelreglerna införs räknar DFDS med att bränslekostnaderna ökar med 950 miljoner.
-
Hård strid. Fackförbundet Seko stämmer TT-Line inför Arbetsdomstolen för ogiltiga uppsägningar av 70 ombordanställda.
-
Ännu en linje. Stena Line expanderar och köper det lilla irländska rederiet Celtic Link Ferries som trafikerar mellan Irland och Frankrike.
-
Stora förluster. Maersk Tankers som kontrollerar Broström fortsätter att visa röda siffror. Och det rejält.