Fotograf: Tage Olsin

Kategori: Juridik | Ekonomi | Passagerarsjöfart

Motgång för upptaxerade sjöbefäl

Ett 30-tal sjöbefäl som upptaxerats och överklagat sina ärenden har nu fått sin dom. Enligt förvaltningsrätten i Göteborg har Skatteverket gjort rätt som upptaxerat sjöbefälen. 

– Det är en bra dom. Förvaltningsrätten delar vår syn och är väldigt tydliga i sin bevisvärdering och i sina slutsatser, säger Johan Lundberg, regionsamordnare på Skatteverkets avdelning för utlandstransaktioner, till Sjöfartstidningen och fortsätter:  

– Vi har avvaktat den här domen och kommer nu att skicka ut ytterligare liknande beslut där sjöbefäl upptaxeras. 

Omfattande utredning

Sjöfartstidningen har flera gånger tidigare – bland annat i oktober förra året – berättat om den omfattande utredning som i flera år pågått hos Skatteverket. Utredningen gäller ett 80-tal sjöbefäl som inte betalat någon inkomstskatt för inkomståren 2010-2011. 

Sjöbefälen har under de aktuella åren arbetat utanför EES-området (Europeiska ekonomiska samarbetsområdet) och uppgett att de varit anställda på kungälvsföretaget AMPM och att de därmed – i enlighet med 183-dagarsregeln för sjömän med arbetsgivare inom EES-området – skulle ha rätt till skattebefrielse. 

Skatteverket anser dock att befälen i själva verket varit anställda hos arbetsgivare utanför EES och att AMPM inte alls varit någon egentlig arbetsgivare. 

– Precis som vi anser förvaltningsrätten att kungälvsföretaget AMPM i själva verket bara varit betalningsförmedlare och inte agerat arbetsgivare. Det är en väsensskild skillnad, säger Johan Lundberg. 

Jobbat på NCL-fartyg 

Omkring 45 sjöbefäl har hittills fått beslut om upptaxering. Av dessa har 28 befäl överklagat till nästa instans och nu alltså fått sin dom av förvaltningsrätten i Göteborg.

Samtliga dessa 28 befäl har jobbat på NCL-fartyg i bland annat Västindien, och för att styrka sina påståenden om att de varit anställda av AMPM – och inte av NCL – har befälen lämnat in dokument till Skatteverket som de själva anser utgör anställningsavtal hos AMPM.

Skatteverket har dock i sin tur kunnat visa upp dokument som visar att det i själva verket varit NCL som varit deras arbetsgivare, något som rätten håller med om och därför avslår samtliga 28 överklaganden. 

Dokument från USA

I en av de domar som Sjöfartstidningen tagit del av skriver förvaltningsrätten bland annat följande: 

”Skatteverket har via den amerikanska skattemyndigheten erhållit dokument som verket anser är anställningsavtal och lönespecifikationer från NCL. I avtalet anges NCL som arbetsgivare, ”Employer”, och xx som anställd, ”Employee”. Detta avtal är i jämförelse med det s.k. anställningsavtalet med AMPM mer innehållsrikt och detaljerat. I avtalet med NCL regleras anställningsförhållanden, såsom befattning, på vilket fartyget ska utföras, månadslön, extraersättningar och resedagar m.m.” 

Efter ytterligare beskrivning av Skatteverkets bevisföring skriver sedan rätten att det ”mot denna bakgrund får anses klart framgå att det är NCL som har varit xx arbetsgivare” och att ”Skatteverket haft fog för sina beslut”.  

Kommer att överklagas

Enligt advokat Sören Brekell, som är ombud för samtliga de 28 sjöbefäl som nu fått avslag i förvaltningsrätten, kommer domarna att överklagas till nästa instans, det vill säga kammarrätten.   

– Vi anser fortfarande att det är AMPM som har varit deras arbetsgivare. De dokument som Skatteverket visat upp är bara till för att uppfylla kraven och rekvisiten i MLC (Maritime Labour Convention, reds. anm.), det har ingenting med anställningsförhållandena att göra, säger Sören Brekell, som anser att det därför inte finns någon grund för Skatteverkets påståenden.

– Sjöbefälen har haft anställningsavtal med AMPM, som har fungerat precis som Proffice eller vilket annat bemanningsföretag som helst. Och är det så att Skatteverket har hittat eventuella brister i AMPM:s dokumentation eller årsredovisningar så ska ju inte sjöbefälen behöva drabbas av det. Som anställd kan man ju omöjligen veta om arbetsgivaren har tillräcklig ordning på redovisningen.

Kommentarer

  • Anonym

    Bästa är att lämna Sverige för gott. Den enda långsiktiga lösningen är att de med jobb flyttar från Sverige och de utan jobb flyttar till Sverige.
    I september kommer det ske ytterligare försämringar för de som arbetar. Det kommer dock bli bättre för de som lever av bidrag. Så lösningen är att alla blir bidragstagare!

  • Chief

    Men hallå! Skatt gäller väl alla eller?

    • SC

      Jobbar du mer än 6 månader (under en 12 mån period) i ett annat land än Sverige ska du betala skatt i det landet. Det gäller ALLA….. Utom sjömän som måste visa att de jobbar i oceanfart.
      Sjömän har alltså tuffare regler än landantsällda

  • Anonym

    Betalar man vanlig skatt som politiker i EU ?

    • Anonym

      Svenska politiker som är bosatta i Sverige men arbetar i Bryssel (EU) betalar ingen skatt.

      Varför? För att de är politiker och därmed kan mygla till sig förmåner!

  • Anonym

    Lite sent för att diskutera om lagen är rätt eller fel när det redan skitit sig!
    Det borde normalbegåvade svenska sjöbefäl kunnat räkna ut att man kan inte bo och leva i Sverige med barnen i skolan och hela köret och samtidigt inte betala skatt. Naivt att tro något sådant.

    • Anonym

      Funkar bra för andra. Politikerna t.ex.

      Eller de som har sina barn på Lundsberg, men är själva bosatta i utlandet.

      • Anonym

        Visst men dom kanske har ”rena papper” och ingen gråzon.
        Man måste skilja på vad som är lagligt/olagligt respektive vad som känns moraliskt rätt och fel. För att någon politiker i Bryssel inte betalar skatt i Sverige kan ju inte jag och miljoner andra sluta betala skatt på eget bevåg. Är man missnöjd får man försöka ändra systemet annars blir det ju rena Ryssland alltihop.

        • Anonym

          Men systemet håller redan på att kollapsa.

          Jag hoppas du inte helt missat alla bilar/lastbilar som kör i Sverige men inte är registrerade i Sverige. Eller firmor som är registrerade i baltstaterna istället för i Sverige.

          Vill man inte betala skatt i Sverige så behöver man inte det. Att det till slut blir fel… Ja men sådan är verkligheten.

          • Anonym

            Skillnaden är att du är skattskylding enligt lag (nu bekräftat av domstol) och dom är det inte. Det har säkert redan testats i domstol skulle jag tro. Annars har inte svenska fack och åkarorganisationer gjort sitt jobb.

  • Anonym

    Det måste finnas ett arbetgivar ansvar i botten, Mkt konstigt att det drabbar den enskilde sjömannen. Undrar vad facket säger om detta ??

    • Anonym

      Inkomstskatten betalas av inkomsttagaren.
      Arbetsgivaravgiften av arbetsgivaren.
      Men arbetsgivaren sköter själva betalningen för att det skall bli hanterbart.

      • Förnamn och efternamn…

        Samtidigt så är det ju arbetsgivaren som ansöker om skattebefrielse och inte arbetstagaren. Tycker det är mkt konstigt att arbetsgivaren inte hålls ansvarig då sjömännen har tagit anställning i det Svenska bemanningsbolaget med tanke på att göra rätt för sig enl 183 dagars regeln om sen arbetsgivaren inte har koll på lagstiftningen så borde ansvaret falla på arbetsgivaren och inte arbetstagaren.

        • Anonym

          Klart att AMPM har tabbat sig i det här fallet. Dom borde sett till att detta var bättre uppstyrt men om dom nu inte är arbetsgivare enligt domstolens sätt att se det så är dom inte heller ansvariga för att det blivit fel! Rätt bra för dom får man ju säga!

  • Anonym

    Men ”anstallningarna” i AMPM for seglande i NCL o andra mer narbelagna bolag har ju varit rena pappersprodukten, det vet ju alla som varit i narheten. Att envisas med ngt annat ar ju bara dumt.

    • Anonym

      Precis, det har ju både enskilda sjömännen och bolagen, tom fackets eget, sagt rent ut i åratal.

    • Förnamn och efternamn…

      Grattis I så fall så har du idiot förklarat en stor del av Svensksjöbefäl som seglar på utflagggat anställda av bemanningsbolag.

    • Von Anka

      Finns det något bemanningsbolag som inte är en pappersprodukt ?

  • Mike

    Om man valt en karriär på sjön, så finns det inga Svenska båtar kvar att segla på.

    De Svenska reglerna har gjort att rederierna försvunnit, en efter en annan.

    Är det då inte bättre att lägga ner sjöfartsskolorna, så får vi som redan valt ett yrke som staten motarbetar förnya våra papper utomlands och bosätta oss utanför Sverige, eftersom ingen vill att en Svensk sjöman skall existera i alla fall ?

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.