Ett av Höegh Autoliners bilfraktfartyg som deltagit i sökandet efter vrakdelar från Malaysia Airlines försvunna flygplan fortsätter nu på sin kommersiella segling.
Mellan den 18 och 22 mars deltog det NIS-registrerade bilfraktfartyget Höegh St. Petersburg, på uppdrag från australiska myndigheter, i sökandet efter vrakdelar från det försvunna flygplanet från Malaysia Airlines i södra Indiska oceanen. Norska Höegh Autoliners bilfraktfartyg var det första fartyget på plats i sökområdet.
Stort område
Flygplanet försvann den 8 mars 2014 under en schemalagd flygning från Kuala Lumpur International Airport till Beijing Capital International Airport. Flygplanet, en Boeing 777-200ER, hade kontakt med flygledningen en timme efter avgång. Ombord planet fanns tolv besättningsmedlemmar och 227 passagerare från 15 länder.
Höegh St Petersburg var under en segling från Sydafrika till Melbourne i Australien när det ombads att lägga om kursen till området i Indiska oceanen, där satellitbilder har visat på möjliga vrakdelar efter försvunna flight MH370.
Besättningen på 20 man sökte under de fem dagarna i ett cirka 100 kilometer långt område med hjälp av syn, optiska hjälpmedel, radar och övrig utrustning.
Stort område
I går, den 24 mars, meddelade Malaysias premiärminister att allting tyder på att planet störtat, och avfärdade därmed olika teorier om kapningar och liknande.
– Den sista positionen var mitt i Indiska oceanen väster om Perth. Det är en avlägsen plats långt från alla möjliga landningsplatser. Det är med stor sorg och stort beklagande jag därför måste informera om att, enligt denna nya data, flight MH370 tog slut i södra Indiska oceanen, sa Malaysias premiärminister Najib Razak, på en presskonferens.
Planet har fortfarande inte hittats. Men med hjälp av satellitteknik har planets flygväg kunnat beräknats. Sökandet efter fysiska vrakdelar fortsätter därför. För närvarande befinner sig flera enheter i det aktuella området, däribland övervakningsflygplan och örlogsfartyg från Australien och USA.