Fotograf: Fredrik Davidsson

Kategori: Tank | Miljö | Regelverk

Krångel stoppar resa till Norge

Transportstyrelsen stoppar Fox Sunrise från att gå till Trondheim. Vägrar ge samma dispens som Norge.

Rederiet BRP fick erbjudande om en ovanlig resa med sitt bunkerfartyg Fox Sunrise. Lasta brännolja i Halmstad och lossa utanför Trondheim, som ligger utanför det enligt MARPOL annex 1 miljökontrollerade området i nordvästra Europa, ECA.

– Det är första gången på över åtta år, fartyget är byggt 2005, som vi skulle gå så långt. Det är dåliga tider, annars hade det aldrig varit aktuellt. Det är ju ingen bunkeroperation, säger Mattias Peterson, vd på BRP.

Eftersom lossningshamnen ligger utanför ECA-området finns krav på att fartyget ska ha länsvattenrening installerad ombord. Något som Fox Sunrise inte har eftersom det är förbjudet att pumpa ut oljeblandat vatten, ens det som är renat med länsvattenseparator, inom ECA.

– Vi byggde fartyget utan länsvattenseparator. Även om man har länsvattenseparator släpper man ut 14,99 ppm olja i vattnet och det vill inte vi. Så vi har stora sludgetankar ombord som vi tömmer var tredje månad. Vi skulle inte behöva tömma mer än en gång om året men det är för att man inte får fylla tankarna till mer än 25 procent som vi tömmer var tredje månad.

Norsk dispens

Fox Sunrises system har fungerat i Sverige sedan fartyget levererades 2005 och som nu snabbt godkändes av norska Sjøfartsdirektoratet för den enstaka resan med lossning utanför Trondheim. Svenska myndigheter var inte lika snabba.

– Jag pratade med de från Sjöfartsverket här i Göteborg och i Norrköping som vi haft kontakt med i alla år om det här på tisdagen i veckan innan resan skulle göras och de sa att det borde vara OK, det här har man ju fått dispens för tidigare. Tisdagen den 18 skickade jag mejl till Transportstyrelsen och begärde dispens. På torsdagen fick jag bekräftat att de tagit emot min ansökan och sedan ringde jag på fredag och måndag och försökte få besked.

Vid det här laget är det bara fyra dagar innan fartyget ska lasta och börja segla mot Norge så Mattias Peterson känner att det är bråttom att få besked om dispensen och ringer till norska Sjøfartsdirektoratet eftersom en dispens kan ges om de berörda staterna godkänner resan. Søfartsdirektoratet säger att han måste ha papper från DNV på att fartyget är utrustat nog för att gå utanför ECA.

– Jag ringde DNV i Sverige som har klassat fartyget, de ringde DNV i Norge som lämnade besked redan på tisdag kväll så Sjøfartsdirektoratet hade deras beslut på onsdag morgon och därifrån ringde de mig på onsdag förmiddag och sa att det var OK med dispensen, mindre än 24 timmar efter att de fick höra talas om ärendet. Han som ringde erbjöd sig också att tala med Transportstyrelsen direkt för att snabba på ärendet.

Tvärstopp 

Med ett OK från Norge och erbjudande om hjälp därifrån ringer Mattias Peterson återigen till Norrköping.

– Då fick jag beskedet att det inte var sjöfartsavdelningen som skulle ta beslut utan enheten för marknad, miljö och analys. Jag fick tala med avdelningschefen där, han som formellt tar beslutet, och att han inte hade behandlat något liknande ärende förut framgick ganska så klart. Jag fick förklara vad en länsvattenseparator är till för och jag lämnade numret till Sjøfartsdirektoratet som lovat hjälpa till, säger Mattias Peterson och fortsätter:

– Halv två på eftermiddagen ringer jag Sjøfartsdirektoratet och frågar hur det går. Då hade de fortfarande inte lyckats få tag på Transportstyrelsen. Två timmar senare, klockan halv fyra, kommer det svenska beslutet på mejl. Vi får ingen dispens. Jag tror aldrig att Transportstyrelsen talade med Norge.

Två saker som gnager

Det är två saker i den här historien som särskilt irriterar BRP:s vd, förutom att de fick säga till Stena Oil som chartrar Fox Sunrise att de inte kan ta resan: dels att den svenska myndigheten tar så lång tid på sig och dels att de som tar beslut varken sig lyssnar på sina svenska eller norska kollegor.

– Dessa ärenden är nya för Miljöenheten så att kunskapen inte finns är inte så konstigt men i det läget inte ta hjälp och vända sig till sjöfartsavdelningen och de som har behandlat liknande ärenden förr är ju anmärkningsvärt, säger Mattias Petersson och fortsätter:

– Jag vet inte hur det har gått till och jag vet inte vad som vore värst, antingen har de aldrig ringt till Norge och frågat varför de kan ge dispens eller så har de sagt att ”ni i Norge vet inget om sjöfart, det här kan vi bättre”. Det här visar ännu en gång på att svenska myndigheter inte förstår sjöfart, eller ens är intresserade av sjöfart eller miljön. De ansvariga på Transportstyrelsen är miljöansvariga för land och luftfart också. Det är jurister som inte har en aning om verkligheten, säger Mattias Peterson som också ställer sig frågande till hur Transportstyrelsen tolkar sitt uppdrag.

– Det jag har fått höra från flera på Transportstyrelsen är att deras nya ledord är rättssäkerhet. Rättssäkerheten ska gå före allt annat men det har sitt pris, i detta fall är det miljön. Tidigare var det att myndigheten skulle underlätta, och det är inte alltid att de två ledorden går hand i hand.

BRP hoppas nu att Stena Oil hittar andra uppdrag åt Fox Sunrise under de dagar det var tänkt att fartyget skulle spendera på det norska uppdraget och man har lärt sig att inte lita på hoppet om att få dispens.

– Vi kommer att installera en länsvattenseparator de närmaste dagarna så att vi kan börja förrorena vattnen utan för ECA bara för att kunna tacka ja till en sådan här resa i framtiden. Vi har ånyo fått lära oss vad det kostar att ligga under svensk flagg.

Kommentarer

  • Anonymous

    Flagga ut!

  • Anonymous

    Bedrövligt agerande av Transportstyrelsen troligen baserat på inkompetens.

  • Gerhard Ggg

    Har haft ett liknande upplevelse med Transportstyrelse och håla med att dom är ej bara inkopetent dom har ej någon ahning over sjöfahr

  • Anonymous

    Är olika annex i marpol som reglerar länsvatten och svavelutsläpp. Inget som hindrar någon att släppa länsvatten inom seca så länge man har godkänd anläggning.

  • Maria

    Senaste anonym har rätt, finns inget ECA i MARPOL Annex I, däremot finns Special area och om man bara opererar inom sådana områden kan man få undantag från länsvattenseparator mot att man samlar länsvattnet ombord och levererar det i land. Mycket märkligt att Transportstyrelsen inte kunde bevilja undantag för några få dagars seglats utanför Special area när Norge, vars vatten man skulle trafikera, tyckte det var ok under förutsättning att man följer samma procedurer som i Special area.

  • Hang loose

    Transportstyrelsen utmärker sig igen. Stolpskott !

  • Anonymous

    Toppmodern tankbåt , svenka ägare, svenskt flagg, svensk besättning som undrhåller fartyget minitiöst , fina records seriöst rederi . TJÄNSTEMANNEN på transportstyrelsen hade inte utsatt varken sej själv eller miljön i någon form .redareföreninhen och stena line borde gå till högsta instans med detta ärende.

  • Anonymous

    Det kommer inte att spela någon roll vilken sjøfartspolitik vi får, om dessa inkompetenta byråkrater får husera som de vill. Detta måste åtgærdas!

  • Inspektör

    Ännu ett exempel på att transportstyrelsen med dess inkompetenta ledning inte reder ut sina åtaganden. Med tanke på att fartygets ålder och kapacitet att hålla sludge och länsvatten ombord borde ett pragmatiskt tänkande vara lämpligt. Frigör sjösidan från luft och sparka de inkompetenta beslutsfattarna.

  • Anonymous

    Det man lär sig av en situation som denna är att den svenska ärligheten straffar sig direkt!
    Vad är sannorlikheten för att någon skall kolla/upptäcka detta? Nej enklast hade varit att ta lasten och hålla tummarna.

  • sjömannen

    Inkompetens och tjänstemannavälde. Med våra strukturer kommer det inte bli några förändringar inom den närmaste framtiden. Skall näringen överleva finns bara en lösning – flagga ut!

  • Skärfårdsredare

    Transportstyrelsen är en katastrof. När tar det denna skit slut. Själv drabbas jag jämt av ett inkompetent bemötande.

    • Anonymous

      Så kan det ju vara. Jag håller inte med men det kan ju vara jag som har bättre ”tur”.
      Men, vet ni som skriver här hur det är med myndigheter i andra länder? Att köra med andra flaggor är inte precis något självspelande piano heller tyvärr!

  • Anonymous

    ”man har lärt sig att inte lita på hoppet om att få dispens”
    Ovanstående citat ur texten kanske visar på ett annat problem i sammanhanget. Man skall nog akta sig för att man ”alltid” får dispens. Det blir ju en chock den dan ”dispensverket” (som dom faktiskt kallas ibland av elaka tungor), säger nej!

  • sssS

    Lämna Sverige och ta en FoC flagg så blir allt så mkt enklare och högre intjäning. Det handlar ju trots allt om att tjäna pengar!

    • Förnamn och efternamn…

      Det är inte så mycket enklare under FoC flagg om du nu tror det, och intjäning kan räknas i kronor och ören Om allt skulle vara som du säger så skulle ingen redare ha Svensk flagg, finns väl ingen som sysslar med sjöfart under Svensk flagg av annan anledning än att tjäna pengar tror man något annat så är man bakom flötet.

  • Andreas Åsenholm

    Går det inte överklaga eller åtminstone få en motivering?

  • Anonym

    Sjöfartstidningen borde kontrollera fakta innan de publicerar.

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.