Northern Offshore Services har tagit leverans av sin största servicekatamaran hittills. Katamaranen har byggts vid norska Grovjord Mek. Verksted och går i charter redan på torsdagen.
Den nya servicekatamaranen Developer blir det första fartyget i Northern Offshore Services flotta som får fyra motorer, något som gör att företagets vd David Kristensson har extra stora förväntningar på den senaste leveransen.
– Det är ett innovativt fartyg som vi hoppas kunna höja vår servicenivå med ytterligare, och det ska bli spännande att se hur hon kommer att prestera. Hon levererades från varvet i Nordnorge i helgen och korsade sedan hela Nordsjön ned till Liverpool, så hon har en helt annan räckvidd än de tidigare båtarna. Och även om det fortfarande handlar om relativt små fartyg så känns den här nya båten inte så liten tack vare sina fyra motorer, säger David Kristensson till Sjöfartstidningen.
I tjänst direkt
Developer befinner sig nu alltså i Liverpool där de sista testerna ska göras innan den går i charter redan på torsdagen.
– Developer ska jobba på vindkraftsprojektet Gwynt y Môr utanför Liverpool, som nu är i full gång och blir den största vindkraftsparken som byggs i England näst efter London Array. Där ska Developer jobba ihop med våra två andra båtar, Achiever och Transporter.
Längre och bredare
Förutom att Developer blir första NOS-fartyget med fyra motorer blir hon med sina 27 meter också längre än övriga NOS-fartyg. Bredden blir 9,2 meter, maxfarten 30 knop och i passagerarsalongen finns det plats för maximalt tolv passagerare.
Skrovet till Developer – som likt övriga NOS-fartyg får dansk flagg – har utvecklats i samarbete med Marintek i Trondheim och SSPA i Göteborg, och fartyget kommer att kunna utföra dockningsoperationer i över 2,5 meters signifikant våghöjd.
Kopia på gång
Ett systerfartyg till Developer med namnet Discoverer håller nu på att byggas på Grovjord Mek. Verkstad, där leveransen är planerad till sommaren 2014.
– Vi hoppas förstås att de här så kallade D-båtarna ska bli bra som våra A-båtar, det vill säga Advancer, Attender och så vidare. Målet är sedan att utöka D-serien med ytterligare fartyg, men när det gäller kommande beställningar så har jag ännu inget konkret att berätta, säger David Kristensson, vd för Northern Offshore Services, vars företag grundades på Donsö utanför Göteborg 2008 och är specialiserat på besättningsfartyg för vindkraftsprojekt till havs.
Kommentarer
Svenskt Marintekniskt Forum
Positivt att läsa om svenska företag som tar plats inom den allt mer expanderande servicenäringen inom offshore. Hoppas på en uppföljning av Developer!
Anonymous
Grattis till alla på N-O-S!
Anonymous
Det säger en del om vad som finns kvar av svensk sjöfart och ambitionsnivån när det blir uppståndelse över en liten katamaran.
På kontinenten finns det manga operatörer av wind farm service vessels.
Dessutom satsar Norge, Danmark, England och Tyskland på stora jack up båtar för installation av vindkraftverk. Stena Renewable?
Anonymous
Vad är anledningen till att detta lilla rederi har danskt flagg , har det med bemanningsregler att göra ?
anonym
Det krävs sjökapten för att få segla skeppare utanför halsholm – lindesnäs, det är en av anledningarna..
Jörgen Nilsson C Survey
Grattis NOS till nybygget.
Spännande utveckling av fartygstypen.
Anonymous
Är det inte på tiden att transportstyrelsen ser över detta meninslösa krav och anpassar sej till verkligheten , och stöttar detta innovativa rederi. Detta kan ju rederiföreningens lobbyistet syssla med , att anpassa svensk sjöfart till omvärlden . Det här är ju en framtidsbranch som ställer höga krav på en liten besättning .satsa på dessa rederier som vill in i offshore.
Sjökaptenen
”Det här är ju en framtidsbranch som ställer höga krav på en liten besättning”
Tror att du själv redan svarat på frågan om varför det krävs Sjökapten å inte ett certifikat som hittades i cornflakes paketet vid frukostbordet…