Link Star på sin första avgång från Åbo i Baltic Lines trafik.

Fotograf: Pär-Henrik Sjöström

Kategori: RoRo

Viktiga avtal på svag marknad

Dan Mikkola, vd för Godby Shipping, säger att roro-marknaden fortsättningsvis präglas av för liten efterfrågan, men att rederiet trots det har tagit hem ett par viktiga charteravtal.

Godby Shippings roro-fartyg Link Star avgick idag, torsdag, för första gången från Åbo i en charter för den norska Baltic Line-trafiken. Chartern inleddes tidigare i månaden och fartyget går i trafik mellan Finland till Polen, Danmark och Norge. Bakom Baltic Line står Nor Lines.

Baltic Line har därmed veckoavgångar med två fartyg. Med Link Star fick linjen även möjlighet att lasta roro, hon är nämligen utrustad med akterramp, sidoport och lastluckor.

– Vi har kommit igång bra med det nya fartyget. För närvarande har vi gott om last på linjen inom exporten, men importen till Finland är lite mer utmanande. Fartyget var nog helt fullastat på resan hit men all last går inte ända till Finland. Det här är en del av Nor Lines övriga linjetrafik, så vi kör också laster Norge–Polen och Danmark–Norge, säger Tomas Uschanow, vd för Baltic Line Finland Oy, till Sjöfartstidningen.

Han tillägger att kapacitetsökningen var nödvändig.

– Den ger försäljningen helt andra möjligheter med avgång varje vecka.

Förlängda avtal

Link Star hyrs in för ett plus ett år. Godby Shipping har också i dagarna fått charteravtalet förlängt med tre månader plus två optioner om tre månader vardera för Miranda, som går i trafik för Trasmed till Mallorca och Ibiza.

– Med lite positivt tänkande kunde man säga att Miranda är sysselsatt till årets slut, säger Dan Mikkola, vd på Godby Shipping, till Sjöfartstidningen.

Rederiet meddelade också nyligen att Midas får sitt avtal förlängt med CMA CGM till april 2015 för sin trafik i Karibien.

– Kunden är väldigt nöjd och besättningen tycker om att trada där. Till och med redaren är rätt så nöjd, vi fick ett års förlängning som alla tycker var bra, säger Dan Mikkola.

”Underefterfrågan”

På frågan om dessa kontrakt är indikationer på att roro-marknaden skulle vara på väg uppåt blir Dan Mikkolas svar inte alltför optimistiskt.

– För vår del är svaret både ja och nej, får man väl säga. Marknaden präglas fortfarande av överutbud på tonnage, eller kanske hellre ”underefterfrågan”. Om man igen ser på vad vi har gjort för längre avtal så är det ju positivt.

En del av flottan har emellertid inte lika säker sysselsättning.

– Mimer och Mistral går med projekt och militärlaster för svenska TransProCon och det är bara korta sysselsättningar.

Avvaktan kring svavlet

Dan Mikkola tror också att en del av osäkerheten på marknaden kan relateras till införandet av SECA från och med 2015.

– Det avvaktande läget inför 2015 blir väl någon form av vattendelare här i marknaden tror jag. Folk är just nu väldigt upptagna med vad som ska hända i januari 2015.

För Godby Shipping innebär svaveldirektivet knappast några investeringar i skrubberanläggningar.

– Huvudspåret nu är att köra på gasolja med de båtar som vi vet att kommer att gå i SECA-områden. Det är i nuläget säkert för Misana och Misida som går för Finnlines, och Midas som går i Karibien.

Kommentarer

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.