Fartygsagenters jobb hotade. Nya EU-direktivet om användargränssnittet Single Window kan ta jobbet från fartygsagenterna.
Arkiv
-
-
Ekonomin tar sig. Europeiska rederier tjänar pengar medan Kina, Korea och Taiwan har det tufft. Men det kan ha vänt och det gäller att samarbeta.
-
Framtidens bränslen. LNG är det som alla tror på, på Skeppsmäklareföreningens höstmöte, men kommer det att komma skattemässigt drivmedel?
-
Hälsan i fokus. Ett hållbart sjömansliv var temat för årets SAN-konferens, där en av föreläsarna fick ett kärnfullt åhörarsvar på frågan om varför det behövs en hälsostrategi.
-
Mer kapacitet. Carnival tror på tillväxt och utökar sin kapacitet med över tio procent under de närmaste åren genom pågående nybyggnadsprogram.
-
"Riskområde. " Utredningen med sjöbefälen som misstänks ha undanhållit skatt fortsätter med ytterligare upptaxeringar och överklaganden.
-
Tappade storkund. Bemanningsföretaget som varit inblandat i Skatteverkets omfattande sjöbefälsutredning har avvecklats – här förklarar vd:n varför.
-
På fri fot. Tre månaders fängelse blev domen för den befälhavare som berusad förde sitt fartyg in mot Göteborg i september.
-
Utsträckt hand. Politiker i Hamburg öppnar för diskussioner mellan hamnarna i Hamburg och Göteborg om mer trafik till sjövägen.
-
"Minst dåliga alternativet. " Efter förhandlingar kan de anställda på tågfärjan Trelleborg få behålla jobben med hjälp av pensionsavgångar och omplaceringar.
-
Håll koll på bränslet. Genom att ha ett system som sammanställer och följer upp datainformation från fartyget, kan bränslekostnaderna sänkas rejält.
-
Ingen förlust. Affärsområdet TransAtlantic inom Rederi AB Transatlantic redovisar nollresultat efter en lång rad av förlustbringande kvartal.
-
Nya siffror. Containertrafiken ökar svagt i Göteborgs Hamn under årets tredje kvartal men minskar för helåret, medan rorotrafiken har en mer stabil tillväxt.
-
Flyget spanar. Länsningen av Kertu har gett resultat och fartyget bogseras mot hamn. Oklart dock hur mycket olja som läckt ut.
-
Höjt anslag. Kustbevakningen får ytterligare 67 miljoner kronor per år från och med 2016 och därmed får de 125 varslade behålla sina jobb.
-
Seminarium. Energieffektivisering, nya bränslen och bättre optimering ska ta sjöfarten mot nollvisionen. Lighthouse årliga strategiska workshop samlade svensk spetsforskning.
-
Mer container. Baltic Shipping Days fortsatte med både positiva och mindre positiva framtidsspaningar för sjöfarten.
-
Halvvägs. Svenska redare hade hoppats på en skärpning av regelverket kring bunkerkontroll med större ansvar på säljaren.
-
Välkomnas. Intertanko anser att IMO tar ett steg i rätt riktning mot skärpt kontroll av den bunker som levereras till fartyg.
-
Nyligen invigd. Sveriges största vägfärja Saturnus gick på grund på Gullmarsfjorden och tappade en av sina trustrar.
-
Marginell nedgång. Trots något färre anlöp behåller Stockholm en stark position inom kryssningstrafiken på Östersjön.
-
"No brainer. " Enligt ACL:s vd Andrew Abbott tvingas rederiet flagga ut sina kommande fem fartyg om det inte blir någon tonnageskatt.
-
Skärpta rutiner. Göteborgs Hamn höjer beredskapen för att undvika ebolasmittan.
-
"Bara 4 kvar". Inspektörerna på Göteborgskontoret är upprörda och kritiska mot Transportstyrelsens beslut om nedskärningar.
-
Effektivisering. Åtta inspektörer på Göteborgskontoret försvinner när Transportstyrelsen måste anpassa sig till utflaggningarna.