Fotograf: Kustbevakningsflyget

Kategori: Haveri | Torrlast

Riskfylld bogsering till hamn

Efter en natt av hårt arbete har Kustbevakningen tillsammans med befälen lyckats länsa ut det mesta av vattnet ur Kertu som nu har bogserats till hamn.

Kustbevakningen meddelar på torsdagsmorgonen att de – tillsammans med befälen på den maltaregistrerade torrlastaren Kertu – lyckats pumpa ut det vatten som fanns i en av tankarna. Nivån har sjunkit från fyra meter ner till närmare en och en halv meter.

”Känsligt moment”

De har därför kunnat bogsera Kertu in mot Oxelösunds hamn – en aktion som är riskfylld, säger Johnny Åberg på Kustbevakningens presstjänst.

– Det är ett känsligt moment på grund av fartygets skador och hon kan inte gå för egen maskin. De tar det lugnt och försiktigt. Dock är väderutsikterna bättre idag.

Kustbevakningens fartyg KBV 002 låg hela tiden tätt vid sidan av Kertu som stöd samtidigt som hon bogserades av bogserbåten Freja med en fart av cirka två knop. Strax innan klockan 13 på torsdagen kom hon in till Oxelösunds hamn.

Begränsat oljeutsläpp

En förundersökning kring vad som orsakat olyckan kommer göras av Polismyndigheten. Kustbevakningen kan inte uttala sig om vad som hänt men meddelar att dykare kommer undersöka Kertus skrov på torsdagsefterimiddagen. De har dock konstaterat att oljeutsläppet från fartyget är mindre än vad de befarade under onsdagen.

– Just nu läcker det bara ut väldigt små mängder olja och det totala oljeutsläppet är mindre än vad vi trodde på onsdagen. Därför kommer KBV 002 eventuellt gå ut och ta hand om det när hon bogserat Kertu till Oxelösund, berättar Johnny Åberg.

Hårda vädret försvårar

Enligt honom ska de under dagen få en mer detaljerad rapport från flyget kring omfattningen av oljeutsläppet.

– Men det kan bli svårt att lokalisera eftersom vågorna var höga och vindarna starka igår. Risken är att stora delar av oljebältet slagits sönder.

Förändrat läge

Det var tidigt på onsdagsmorgonen som larmet kom om att fartyget Kertu, som ägs av estniska Hansa Shipping OÜ, hade gått på grund utanför Landsort i Stockholms skärgård. De första rapporterna sa att det inte var fara för människoliv. Något som förändrades under dagen då de upptäckte att fartyget tagit in vatten och risken fanns att det kunde sjunka. Därför evakuerade de snabbt fartyget.

Kommentarer

  • Per Nordström

    Bra att ha KBV ibland 🙂

    • Anonymous

      Jo verkligen. I sådana här situationer behövs de. Men alkoholprov i en mindre båt med utombordare i april öster om Blidö, när den lilla båten är helt ensam på fjärden?

      • Anonymous

        Alkoholprov på moped ensam på en landsväg en onsdag förmiddag,är de bättre för att de är polisen? Även små fordon/fartyg kan ställa till de för andra

        • Ubbo

          Du kan inte rättfärdiga en knas grej med en annan knas grej.

    • Ubbo

      För att inte tala om Svitzer. 😉

  • A

    Var inte en av huvudsysslorna för de nya KBV fartygen att de kunde bogsera??

    • Per Nordström

      De får inte när det finns tillgång till kommersiella bogserfartyg.

      • A

        Synd! Vore ju bra för dom att känna på ”real life” någon gång!

  • Åskådare

    Nu var det väl så att det var Svitzer Freja som bogserade både KBV 002 och Kertu till Oxelösund

  • Nyfiken

    Varför får inte Svitzer/Freja mer kredd som fick skicka ombord pumpar för att kustbevakningen inte hade tillräckligt med resurser?

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.