Fotograf: Adam Bergman

Kategori: Folk/företag | Ekonomi | Politik

”Bottenmärket är nått”

Nu börjar arbetet för att göra svensk sjöfart till ”best in class”. Det var känslan som förmedlades på SRF:s medlemsdag.

– I juni nådde vi bottenmärket. Det har vi bestämt – så inledde Sveriges Redareförenings vd Pia Berglund föreningens medlemsdag på Handelshögskolan i Göteborg i fredags den 7 november.

Hon syftar på att antalet svenskflaggade fartyg då var nere på tvåsiffrigt, 97 stycken. Men Pia Berglund menar att det har vänt och antalet registrerade fartyg är nu 107. Hon höll sitt inledningstal inramad av två vepor med positiva budskap. Det ena med en bild från den senaste svenska inflaggningen – Marin Mättekniks fartyg Franklin som flaggade in för bara någon vecka sedan. Den andra syftade på den 500:de LNG-bunkringen till Viking Grace.

Vinnarattityd i Finland

I publiken denna fredagseftermiddag fanns cirka 50 personer. En del av dem hade under förmiddagen deltagit i stängda medlemsmöten innan eftermiddagens öppna seminarier. Bland annat var Rederierna i Finlands, RiF, vd Olof Widén på plats för tala om de utmaningar som den finska rederinäringen står inför – samt presentera Finlands sjöfartsstrategi 2014–2022.

– En vinnarattityd råder i Finland, både inom näringen och politiskt, sa han. Samtidigt så öppnade han dessutom för ett tätare samarbete med Sverige kring bland annat isbrytningen i Östersjön.

– Det skulle kunna bli ett oslagbart samarbete.

”Man kan inte särregler”

På scen hölls också en paneldebatt med representanter från de fyra myndigheter i Sverige som främst berör rederinäringen – Transportstyrelsen, Sjöfartsverket, Trafikverket och Havs- och vattenmyndigheten.

– Man kan inte ha särregler när man agerar på en gemensam marknad, sa Ann-Catrine Zetterdahl, generaldirektör på Sjöfartsverket, och syftade då bland annat på reglerna kring svaveldirektivet och om hur snett de riskerar att slå.

Risker med flera myndigheter

Men samtidigt försökte alla fyra ge en bild, inte olik den Pia Berglund försökte förmedla i inledningen, av att det är på väg att bli bättre nu – att botten är nådd. Men moderatorn Anders Carlberg betonade en risk med fyra myndigheter som ska sköta sjöfartens frågor.

– Finns det inte risk att frågor faller mellan stolarna?

En fråga som representanterna visserligen tog på allvar men som i slutändan ändå stod obesvarad.

”Best in class”

I slutet av paneldebatten tilläts publiken ställa frågor. Och en fråga som kom upp var hur utsikterna ser ut för tio år framöver.

– Om vi står här om tio år, vilka frågor kommer vi fortfarande debattera och vad har vi lämnat bakom oss?

– En del frågor kommer såklart finnas kvar. Men jag tror att man kommer ha insett fördelarna med sjöfart och att Sverige kommer vara ”best in class”, tror Ann-Catrin Zetterdahl på Sjöfartsverket.

– Flaggstaternas egna klassificeringar kommer med stor sannolikhet vara delegerade till klassningssällskap, tror Transportstyrelsens generaldirektör Staffan Widlert.

Miljö som en möjlighet

Och Havs- och vattenmyndighetens generaldirektör Björn Risinger tror att ännu en miljöfråga kommer vara stor om tio år.

– Havsförsurning kommer debatteras mycket då tror jag. Men vi vill inte se miljö som en begränsning för näringen – utan som en möjlighet.

Eftermiddagen fortsatte med fler seminarier som försökte se in i framtiden, innan kvällens begivenheter tog vid.

Kommentarer

  • Leif

    – Flaggstaternas egna klassificeringar kommer med stor sannolikhet vara delegerade till klassningssällskap, tror Transportstyrelsens generaldirektör Staffan Widlert.

    Vad avser Staffan Widlert med detta uttalande?

    Som vi alla i branchen vet är klassningarna av skrov/maskin/el, en exklusiv hantering endast förbehållet Klassen/R.O .
    Initierade i branchen förstår inte innebörden av uttalandet då detta är något som genomfördes för mer än 100 år sedan.

    Man kan förvänta sig att en generaldirektör för en tillsynsmyndighet inom det marina området åtminstone har grunderna klart för sig.

  • Per Nordström

    ”Bottenmärket är nått” verkar som en bra avstamp och lycka till i framtiden! Vad gäller kommenterandet av diverse bra och upplysande artiklar i er tidning verkar dock inte botten vara nådd och jag kan bara beklaga att så få människor i branschen, om de nu är där, inte vågar säga vad de tycker med sitt eget namn. Det bådar inte gott för framtiden. Själv lämnar jag nu kommenterandet som jag dock tyckte var lite stimulerande ett tag.

    • Kurt

      Per, det är stimulerande med kommenterandet, fortsätt gärna med det!
      Men du som pensionerad statsanställd från en tidigare tid (om det är den Per?) måste tänka på att många av oss har nuvarande och förhoppningsvis framtida arbetsgivare och kunder att tänka på. Om nån tar illa upp så kan det bli väldigt fel.

    • Lars Andersson

      Hej, Per!

      Tack för din kommentar och ursäkta att det dröjt några dagar med ett svar från oss. Här på Sjöfartstidningen har vi som bekant valt att ha ett öppet kommentarsflöde där man kan skriva anonymt utan att behöva registrera sig. Detta har sina fördelar men också sina nackdelar – en av dessa är förstås att vi riskerar att få ogenomtänkta och irrelevanta kommentarer som i värsta fall kan innehålla personangrepp och kränkande formuleringar osv. Vi vill dock poängtera att vi läser samtliga kommentarer och tar bort eller redigerar de kommentarer vi anser vara olämpliga.

      Hoppas därför att du trots allt har lust att även i fortsättningen gå in och kommentera våra texter – även om en del väljer att skriva anonymt i kommentarsflödet.

      Tack igen för dina kommentarer så här långt!

      Med vänliga hälsningar
      Lars Andersson / reporter & tf redaktionschef Sjöfartstidningen

      • Kenny Reinhold

        Hej Lars, jag har liknande inställning som Per Nordström, så länge det är fritt blås att gömma sig bakom diverse anonyma inlägg, så kommer inte jag heller vara här, tror i o f s att ingen saknar mig heller… Titta på andra sajter, det finns många som har en registrering och där du alltid går ut med antingen ditt namn eller ett alias, bra men inte bäst, men det tar bort de flesta av de mest intellegentbefriade inläggen som ligger i nivå med ett IQ på en fiskmås… Skrika och sprida skit går bra när man inte behöver ta ansvar för sina inlägg…

  • Anonymous

    Staffan Widlert och största delen av ledningen i Transportstyrelsen består av en samling dilettanter som inte har en susning om hur sjöfartsbranschen fungerar. Så är det.

  • Trogen läsare

    Skulle det ha tillkommit 10 st svenskflaggade fartyg av någon avgörande storlek sedan i Juni?
    Varför har inte denna tidning skrivit om dom? Det har stått om Envik och Franklin, vilka är dom andra åtta?
    Är det kanske som så att det bara förts över från en kategori fartyg (ej berättigade till sjöfartsstöd) till en annan (berättigade till stöd)?

    • Anonymous

      Förlåt, Ida H har också kommit. Iof en över 40 år gammal dam men likväl en båt.

  • Lars Blankenfjell

    Lika roligt varje gång att läsa om dessa ”Pratare” och medans dom pratar krymper den svenska flaggan, har varit till sjöss sedan 1971, och jag tror inte ett dugg på att bottenmärket är nåt, förrän jag ser resultat med egna ögon, pratare undanbedes som det heter vid bilförsäljning.

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.