”Stora kostnader. ” Motorvägsbron över Södertälje kanal fortfarande inte i drift, något som bekymrar sjöfartens aktörer.
Arkiv
-
-
Nybygge. Ternsund är det första fartyget som bunkrar LNG i Rotterdams hamn.
-
Priset styr. Det finns transportägare som ställer miljökrav, men många gör det inte.
-
”Mest energieffektivt. ” Sjöfarten behövs om utsläppsmål ska uppnås, men då krävs mer styrmedel och internationella regler.
-
”Orolig”. Fortsatt kritik mot förslaget till nya avgiftssystemet på seminarium om trafikslagens kostnader.
-
Prioriterades ner. Lotsen släpptes för tidigt och JRCC uppfattade inte omfattningen enligt SHK utredning av Sjöfartsverkets agerande i samband med olyckan mellan Stena Jutlandica och Ternvind.
-
Olika språk. Kommunikationsmissar, trötthet och bristande utkik bidrog till kollisionen mellan Stena Jutlandica och Ternvind.
-
”Många är nyfikna. ” Arbetet med att konvertera en lotsbåt till metanoldrift har nu inletts på allvar.
-
Mycket kvar. Regeringen visar intresse men Sjöbefälsföreningen undrar hur det är med viljan egentligen.
-
Om skadan är skedd. Hantering av media i en krissituation var temat på Swedish Clubs medlemsdag i Göteborg.
-
Kontraproduktiv? ICS arbetar för att EU ska ändra sina MRV-regler så att de är i linje med de som IMO tagit fram, annars kan de få en motsatt effekt för CO2-utsläpp.
-
Kritik. Sjöfartsverkets förslag till nya farleds- och lotsavgifter är inte tillräckligt genomarbetat och har allvarliga brister, anser Svensk Sjöfarts vd Pia Berglund.
-
"Högst bekymrade". Protester mot minskade rabatter på lotsavgifter, nya passageraravgifter och oro över en generell 15-procentig höjning.
-
Haveriutredning. En kran som kunde köras förbi sina gränslägen, dåliga rutiner och slarv med säkerheten bakom olycka i Bollsta.
-
Miljöarbete. Stena Line-flottan har minskat sina svavelutsläpp kraftigt sedan Seca-reglerna infördes. Även bränsleförbrukningen har minskat.
-
Online. Sjöfartsbranschen har enats om att få bukt med sextrakasserier ombord och ska lansera en utbildning för studenter och sjöfolk.
-
Dyster trend. Inte nog med att den svenskflaggade flottan blir allt mindre – även antalet fartyg med sjöfartsstöd minskar.
-
”Blixtarna” är knäckfrågan. Transportarbetareförbundet har varslat om strejk efter strandade förhandlingar med Sveriges hamnar.
-
Värdefulla insatser. Livräddare och uppfinningsrikt sjöfolk belönades på Stiftelsen Sveriges Sjömanshus belöningshögtid.
-
Inledningstalare. På Stiftelsen Sveriges Sjömanshus belöningshögtid riktade Anders Boman ett stort tack till de ombordanställda för deras engagemang.
-
”Samarbete behövs”. Olof Widén välkomnar ett samarbete mellan Sverige och Finland inom plattformen Zero Vision Tool.
-
Sjöfarten livsvillkor. Det är ur många synvinklar viktigt att ha fartyg under finländsk och åländsk flagg, fastslår Finlands kommunikationsminister Anne Berner.
-
Huvudtalare. EMSA-chefen Markku Mylly talar om globala regelverk och Corporate Social Responsibility på seminarium i Åbo.
-
Svavelfria produkter. Preem ska tillsammans med ett amerikanskt bolag undersöka möjligheterna att bygga en ny anläggning i Lysekil.
-
”Normalår”. 178 sjöolyckor rapporterades förra året, vilket är något färre än 2014.