Fotograf: Pär-Henrik Sjöström

Kategori: Försäkring

”Reagera snabbt men spring inte undan”

Reagera snabbt och ha en plan för kontakter till media efter en olycka var ett av budskapen på förmiddagssessionen under Swedish Clubs medlemsdag i Göteborg idag, torsdag.

Martin Baxendale från MTI Network, som är specialiserat på att hjälpa företag med att hantera media i krissituationer, talade om vad man bör tänka på för att behålla kontroll över sin kommunikation även efter en allvarlig olycka.

– Det är när saker går snett som media blir intresserade och det är en stor utmaning för företag och organisationer att hantera den mycket svåra situationen.

Kan inte styras

– Kan man kontrollera media?, frågade sig Martin Baxendale, och serverade själv svaret:

– Absolut inte. Men man kan ta vissa steg för att vara förberedd om en sådan situation skulle uppstå. Olyckor bedöms inte enbart utifrån vad som egentligen har hänt utan hur man hanterar situationen, hur man lyckas med att skydda sitt anseende. Ett gott anseende tar åratal att bygga upp, men kan raseras på ett ögonblick om situationen hanteras på fel sätt.

Reagera snabbt

Som ett exempel på krishantering tog Martin Baxendale tankfartyget Sea Empress, som gick på grund för 20 år sedan utanför Milford Haven och på grund av hårt väder inte kunde bärgas förrän en vecka senare. Då hade 72.000 ton råolja läckt ut.

Han säger att då, precis som idag, är det absolut viktigaste att reagera snabbt. Då fanns inte sociala medier så man hade lite mer tid på sig än idag.

– Då hade vi några timmar på oss att reagera, i dag tror jag att det snarare rör sig om minuter. Om ni inte klarar av det blir ni överkörda mycket snabbt. För att klara av det behöver man en plan för att kunna ge svar på de frågor som media vill ha svar på.

Mörklägg inte

Ett annat råd: Vänd inte media ryggen och lägg locket på. Det finns gott om ”experter” som gärna uttalar sig och sprider information, inte minst på sociala medier.

– Om man försöker springa undan allting ska man inte bli överraskad om budskapet inte når fram. Det finns nämligen gott om andra som gärna pratar, som alla har sin egen sida av historien. Det är på ert ansvar att förmedla er version av vad som hänt.

Vidare varnades det för att försöka mörklägga någon händelse av mer allvarlig natur. Nästan överallt i världen är det någon som ser det och filmar eller fotograferar och publicerar i sociala medier.

– Det gäller förstås att också bedöma vad man går ut med och vad effekten blir av att gå ut och informera. Om man anordnar en presskonferens vid till exempel ett ytterst litet utsläpp är det inte en lämplig reaktion.