Just nu befinner jag mig ombord på bil- och passagerarfärjan Amorella. Sedan leveransen 1988 har hon så gott som hela tiden gått på linjen Stockholm–Åland–Åbo med undantag för dockningar och andra inplanerade serviceuppehåll. En tuff linje med många, men korta och intensiva hamnbesök.
Intendent Lars Pernell och befälhavare Rune Fellman
Trots detta är fartyget i gott skick tekniskt, försäkrar befälhavare Rune Fellman, som nu kan andas ut efter två hektiska veckor på Oresund Drydocks i Landskrona. Han är också nöjd med resultatet och tycker att denna äldre dam (räknat i fartygsår är hon inte längre någon ungdom) klarar sin roll väl som par åt den ultramoderna och lovordade Viking Grace.
Den förnyade arkaden med Ellas till höger.
Amorella har under årens lopp uppgraderats många gånger invändigt. Så även denna gång vilket passagerarna kunde konstatera när hon i morse avgick från Åbo på sin första resa efter det senaste varvsbesöket.
Förutom en ordinarie teknisk dockning så har Viking Line med sina egna underleverantörer utfört omfattande arbeten i passagerarutrymmena. Stora delar av däck 8 har renoverats och därtill har 20 inner- och 17 ytterhytter byggts om till den nya comfort class med helt ny inredning, omfattande bland annat dubbelsäng och TV.
Nyinredd comfort class hytt.
Restaurangen Ellas har öppnats upp mot arkaden på styrbords sida. Bakom idén står fartygets intendent Lars Pernell. Ett annat utrymme som byggts om totalt är nattklubben akterut på däck 8.
Nattklubben har helt ny inredning och ny LED-belysning.
Jag gillar när man satsar på att hålla kvar gamla fartyg som är i gott skick både tekniskt och kommersiellt. Väl skött tekniskt underhåll i kombination med kontinuerliga mindre eller större uppgraderingar gör att även äldre färjor som Amorella, Mariella, Viking Cinderella, Silja Symphony och Silja Serenade fortfarande lockar passagerare.