Ökade kostnader. Rederi AB Gotland redovisar ett något svagare delårsresultat, bland annat på grund av högre rörelsekostnader.
Arkiv
-
-
Bunkerfartyg. Utbudet på LNG som marint bränsle utökas i Östersjön redan innan årsskiftet.
-
Dop. Sirius Shippings produkt- och kemikalietankfartyg Saturnus och Mercurius har döpts vid varvet i Kina.
-
Ökar. Containerrederiet Hapag-Lloyd trafikerar nu Helsingborg med två anlöp i veckan.
-
Olika ståndpunkter. Hamnarbetarförbundet har lämnat in förfrågan om ytterligare förhandlingar i konflikten med Sveriges Hamnar.
-
Oceangående. Grand Phoenix är nu på väg mot Singapore med personbilar lastade i Göteborg.
-
”En förutsättning”. VTS-centret i Tallinn blir det sjätte att ansluta sig till STM Validation-projektet.
-
Nybeställning. Tallink Grupp har tecknat "letter of intent" med Raumovarvet i Finland om byggnation av en ny bil- och passagerarfärja.
-
Viktiga pengar. Drygt 350.000 kronor samlades i går in vid Mercy Ships välgörenhetsmiddag i Göteborg.
-
Systerfartyg. Meriaura Group utökar flottan med två torrlastfartyg av samma typ som Martta VG.
-
Utvidgar. Prima Shipping köper torrlastfartyg på 4.000 dwt, men är fortfarande huvudsakligen verksam inom nischen 1.200 till 3.500 ton.
-
Hybridlösning. Stena Bulk installerar skrubbrar från en kinesisk tillverkare på 15 av sina fartyg.
-
Mest amerikanare. För andra året i rad ökade antalet kryssningsanlöp i Stockholms Hamnar
-
Handeln ökar. I sin rapport om den sjöburna handeln konstaterar Unctad att den sjöburna världshandeln gör väl ifrån sig.
-
Etapp 1. Bygget av Göteborgs nya hamnterminal har nu startat. 1.500 pålar ska slås ner i berget i Arendalsviken.
-
Självservice. När de automatiserade portarna står klara i containerterminalen i Göteborg kan man ta emot dubbelt så många lastbilar.
-
Helägd. Gasum tar över resten av aktierna i LNG-leverantören Skangas.
-
Transparens. Med hjälp av Port CDM kan ett rederi bland annat få information om en hamns fordringar.
-
Muskelkraft. Luleå Hamns nya bogserbåt Vilja har sjösatts vid varvet i Spanska Figueras.
-
Superstar. Grimaldi överväger beställning av nya ropax-fartyg för Finnlines.
-
Böter. Viking Supply Ships tvingas betala ett vite om 600.000 kronor till Nasdaq Stockholms Disciplinnämnd för försenad rapport.
-
Tillbaka. Ropax-fartyget Stena Nordica gör come back på linjen Karlskrona–Gdynia.
-
Nått slutstation. Efter 15 år i estnisk tjänst går gamla KBV003 nu till upphuggning.
-
”Kraftig tillväxt”. Godset till och från Stockholms Hamnar har ökat stabilt under 2018.
-
Eldrift. Färjerederiet tar nästa steg mot en fossilfri flotta. Nu förbereds tester av laddstationer på Ljusteröleden.