Stena Line sponsrar EuroPride

Med budskapet ”All aboard” sponsrar Stena Line återigen EuroPride och hissar regnbågsflaggan i hela Europa. Samtidigt lanserar de åtgärder för mångfald och mot trakasserier inom rederiet.

Relaterade artiklar

Stena Line tar sitt ansvar för att främja en värld av tolerans och förståelse i stället för trakasserier och diskriminering. Det är kort och gott vad ”Alla ombord” handlar om och är därmed ett av Stena Lines initiativ för ett ökat fokus på jämställdhet och inkludering. 

Under Europride ska företaget hissa regnbågsflaggan på alla sina färjor och terminaler över hela Europa, samt i sina digitala kanaler såsom hemsidor, sociala medier och digitala skärmar ombord.

Välkomnar alla

Ian Hampton, Chief People & Communications Officer på Stena Line, säger att på Stena Line är alla välkomna, oavsett om man vill arbeta i företaget, resa med fartygen eller vara samarbetspartner. 

För att skapa ordentliga svallvågor behöver Stena Line ha ”All aboard” och börjar därför resan mot jämställdhet och inkludering med de anställda. Margareta Jensen Dickson, Head of People, säger att Stena Line har 7.200 medarbetare som ska se till att företagets gäster får en trevlig upplevelse. 

– För att vi ska kunna åstadkomma det, måste vi se ha ett hållbart arbetsklimat fritt från trakasserier, där alla får samma möjligheter oavsett ålder, religion, kön, könsidentitet, sexuell läggning, etnicitet eller funktionsnedsättning.

Obligatorisk utbildning

För att uppnå den visionen har Stena Line bestämt att en obligatorisk mångfald och anti-trakasseriutbildning ska bli en del av introduktionsprocessen för samtliga chefer och nyanställda. Stena Line lanserar också en arbetsgrupp som ska fokusera på att förbättra arbetet med jämställdhet och mångfald inom bland annat rekrytering och vidareutbildning.