”Det är ascoolt”

Det var mycket positiv energi i luften när Caroline af Ugglas döpte Blidösundsbolagets nya pendelbåt Lux på tisdagen i Stockholm.

Relaterade artiklar

Gustav Hemming (C), tillväxt, samhällsplanerings- och skärgårdsregionråd i Region Stockholm, var en av talarna vid dopet, som hölls på Skeppsbron i Stockholm.

– Vi är en region som växer så att det knakar. Det är positivt på de allra flesta sätt, men det innebär också att vi har jättelika problem med trängsel. Vi måste se till att fler människor har möjlighet att välja att åka kollektivt för att vi ska kunna klara klimatutmaningarna och även klara att den här regionen ska kunna fortsätta att växa på ett bra sätt.

Historisk utbyggnad

Gustav Hemming sa också att han har förmånen att få jobba med den historiska pendelbåtsutbyggnaden i Stockholm.

– Vi börjar återigen använda våra äldsta vägar. De ligger bara här, redo att användas när våra vanliga vägar är fulla av både bilar och bussar och nyttotransporter som måste komma fram. En pendelbåt är en väldigt bra trafiklösning, men det är faktiskt också någonting mer som vi inte brukar syssla med i kollektivtrafiken. Det är glädje, avkoppling, en bra start på dagen, ett bra slut på dagen. Det är någonting som förädlar Stockholmsregionens kärnvärde och koppling till vattnet.

Körsång och glädje

Inte minst tack vare sin energiska gudmor – sångerskan, konstnären och körledaren Caroline af Ugglas – fick publiken uppleva ett fartygsdop som sprudlade av energi och glädje. Hon hade med sig sin kör ”Kör för alla”, så blev det mycket körsång på kajen. Innan Caroline af Ugglas svingade champagneflaskan mot fartyget höll hon givetvis det traditionella doptalet, där hon önskade Lux lycka och välgång.

– Alla dina passagerare ska du ta till Ekerö safe, sa Caroline af Ugglas i sitt tal till Lux, och fortsatte:

– Hur kan det bli en bättre start på dagen, ett bättre slut på dagen? Det här är på riktigt. Det är ascoolt!

Byggd i Finland

Den 24,1 meter långa passagerarbåten Lux har levererats av Kewatec AluBoat i Karleby, Finland. Fartyget är byggt i aluminium och kan ta cirka 190 passagerare och 30 cyklar. Fartyget har två Scania DI13-huvudmaskiner som utrustats med SCR-avgasrening och därmed uppfyller kraven för Tier III. Maxfart är drygt 18 knop.

Blidösundsbolaget har bland annat uppdraget att köra pendelbåtstrafiken på linje 89 mellan Ekerö i Mälaren och Klara Mälarstrand i Stockholm, den linje där Lux ska inleda trafik. Resan tar cirka 50 minuter.