Ingen avgift. Estland ger 100 procents rabatt på sina farledsavgifterna för ett år framåt. ”Hög tid att Sverige vaknar”, säger Rikard Engström, Svensk Sjöfart.
Arkiv
-
-
Ekonomi. Sjöfartsverket räknar med ett underskott på över 300 miljoner kronor på grund av minskade intäkter från farleds- och lotsavgifter, det som en följd av coronakrisen.
-
Testa sjömän. Besättningsbyten är fortfarande ett stort problem. Wallenius SOL:s vd Ragnar Johansson vill att sjömän ska få testa sig. Svensk Sjöfart har tagit upp frågan med myndigheterna.
-
Passagerarsjöfart. Stena Line gör en temporär fartygsrockad mellan Karlskrona och Gdynia. Stena Vision läggs upp och Stena Nordica kommer tillbaka.
-
Lågvarviga huvudmaskiner. Finnlines tre isförstärkta roro-nybyggen får samma huvudmaskiner som de nio halvsystrarna som ska gå i trafik för Grimaldi.
-
Göteborgs ytterhamnar. Göteborgs hamn kan få möjlighet att utvecklas i området mellan Älvsborgsbron och Torshamnspiren. Främst handlar det om att kunna flytta ut färjetrafiken från den inre staden.
-
Kölsträckt. Trots coronatider har det kinesiska varvet aviserat att Furetanks nybygge troligtvis kan levereras på utsatt tid.
-
N-O-S satsar. Northern Offshore Services har förvärvat två supplyfartyg från Rix Shipping, bygger om ett av sina gamla fartyg och bygger ett nytt.
-
Passagerarsjöfart. Tallink överväger att enbart trafikera linjen mellan Stockholm och Riga med en färja efter att reserestriktionerna hävts.
-
Hamn. Nu har Karlshamns hamn upphandlat en entreprenör för byggandet av ett tredje färjeläge i hamnen för att kunna ta emot 230 meter långa roro-fartyg.
-
Tank. Thun Tankers har tagit leverans av sitt fjärde fartyg i L-klassen, Thun Liffey.
-
Varsel. Corona slår hårt mot hamnen i Malmö där 40 anställda nu varslas.
-
Viss kritik. Det europeiska transportarbetarförbundet efterlyser ett ökat skydd för sjöfartsfolk under coronapandemin.
-
Fossilfritt. På uppdrag av regeringen ska Sjöfartsverket och Kustbevakningen undersöka hur deras fartyg och båtar kan bli fossilfria.
-
Passagerarsjöfart. Det tyska kryssningsrederiet Aida cruises vill lägga upp ett av sina kryssningsfartyg i Sverige och har bland annat en dialog med Göteborgs hamn.
-
Politik. Föreningen Svensk sjöfart ger både beröm och kritik till regeringen för vårändringsbudgeten som presenterades under onsdagen.
-
Uppläggning. Minskad efterfrågan i fordonsindustrin har påverkat biltransportrederiet Wallenius Wilhelmsen som gör så kallade cold lay-ups för ett tiotal av sina fartyg.
-
Korttidspermitteringen ökas. I går meddelade finansminister Magdalena Andersson och Januaripartierna att möjligheten korttidspermittering ökas till 80 procent.
-
På distans. I coronatider beställer åländska Lundqvist Rederierna aframax-tankfartyg utan fysisk kontakt mellan rederiet och det japanska varvet.
-
Konverterad. Fem år har gått sedan Stena Germanica konverterades för metanoldrift.
-
Kristider. Eckerökoncernens två bolag Eckerö Linjen och Birka Cruises är tvungna att säga upp över 500 anställda.
-
Nedläggning. Coronapandemin gör att Stena Line planerar nedläggning av ytterligare en linje, den mellan Trelleborg och Sassnitz.
-
Steel cutting. Byggnationen av Tallinks LNG-drivna färja MyStar har påbörjats i Raumo.
-
Totalt nio. Inklusive den senast upphandlade trafiken med Gabriella stödjer Försörjningsberedskapscentralen i Finland nu godstrafik med nio färjor.
-
Allvarligt problem. Utländska sjömän har stött på stora problem vid av- och påmönstring i Sverige, något som ett förtydligande från polisen nu borde eliminera.