Fionia Sea ska börja trafikera Skellefteå med systerfartyget Jutlandia Sea.

Fotograf: Pär-Henrik Sjöström

Kategori: RoRo | Hamn/Logistik

Wallenius Sol börjar trafikera Skellefteå

I oktober kommer Wallenius Sol att utöka sin trafik i Bottenviken med ett anlöp per vecka i Skelleftehamn, initialt med fartygen Fionia Sea och Jutlandia Sea. Det är första gången på 15 år som hamnen får en feederservice.

I somras rapporterade Sjöfartstidningen att logistikföretaget Scanlog och Wallenius SOL kommer att sköta transporterna för Northvolt Ett, Europas första så kallade gigafabrik för litiumjonbatteri-tillverkning som nu byggs i Skellefteå. Och redan nu i oktober kommer trafiken att bli verklighet genom att Wallenius SOL lagt till Skelleftehamn som ett anlöp i slingan som går till Bottenviken från Zeebrugge och Antwerpen till Karleby, Skelleftehamn, Kemi och Uleåborg.

– I de dialoger vi haft med industrin har vi identifierat ett behov av en pålitlig, regelbunden veckotrafik som kopplar ihop Port of Skellefteå med kontinenten. Därför känns det extra roligt att vi nu kan erbjuda både feeder- och RoRo-service till regionen, säger Jonas Wåhlin, general manager på Wallenius SOL i ett pressmeddelande.

Första gången på 15 år

Genom den nya rutten får Skelleftehamn sin första feederservice på cirka 15 år, denna gång kombinerad med RoRo-trafik av maskiner, trailers och annat rullande gods inklusive breakbulk och rolltrailer.

– Det kommer att bli ett naturligt inflöde av containers som kan återlastas och nyttjas av exportindustrin i och kring Skellefteå. Att vi nu kopplar ihop svenska norrlandskusten med Finland öppnar även upp för transporter och tompositionering av containers mellan länderna, berättar Jonas Wåhlin i uttalandet.  

Kommer att trafikeras av nybyggen

I ett första skede är det de chartrade fartygen Fionia Sea och Jutlandia Sea som kommer att trafikera rutten. Dessa kommer vid årsskiftet att ersättas av rederiets nybyggen. Fartygen, som kommer att bli världens största isklassade multi-fuel rorofartyg, kommer att vara drygt 50 meter längre än de båtar som historiskt sett anlöpt Skellefteå. Men hamnen är, enligt hamnchef Lars Widelund, väl förberedda.

– Redan 2012 såg vi tendenserna, och har precis anpassat farleden för att kunna ta in större fartyg. I praktiken innebär det att vi har muddrat och breddat farleden in till den inre hamnen där rorotrafiken anlöper. Anpassningen innebär också att vi kommer att kunna ta emot trafik även under den mörka delen av dygnet, säger Lars Widelund i uttalandet.