Nu ska färjan Kostervåg förlängas och elektrifieras.

Fotograf: Christopher Kullenberg Rothvall

Kategori: Miljö | Färjetrafik | Passagerarsjöfart

Nu ska färjan till Koster elektrifieras

Under hösten kommer arbetet med att elektrifiera och förlänga Koster Marins färja Kostervåg inledas. Satsningen har blivit möjlig genom ett stöd på 9 miljoner från Klimatklivet. Projektet är den första svenska ordern för Echandia Marine. 

Redan om någon vecka kommer färjan Kostervåg att tas ur trafiken mellan Strömstad och Kosteröarna för att gå till Swede Ship Marines varv i Djupvik på Tjörn. Där kommer fartyget dels att förlängas, men också konverteras om till eldrift, ett projekt som beräknas vara klart till våren 2022. Den totala kostnaden för ombyggnaden är beräknad till 23 miljoner där 15 miljoner är för själva elektrifieringen. Rederiet har beviljats stöd på 9 miljoner kronor från Klimatklivet, det statliga investeringsstöd till lokala och regionala åtgärder som minskar utsläppen av koldioxid och andra gaser som påverkar klimatet.

– Det här stödet som vi får från Naturvårdsverket genom Klimatklivet är en förutsättning för att den här elektrifieringen ska kunna ske, säger Daniel Eriksson, tekniskt ansvarig på Koster Marin, till Strömstads Tidning.

Första svenska ordern för Echandia

Arbetet med att konvertera om Kostervåg görs bland annat i samarbete med Mets Technology och Solnabaserade Echandia Marine som kommer att ansvara för fartygets nya batterisystem med LTO-batterier. Det är den första svenska orden för Echandia och enligt ett pressmeddelande från bolaget uppgår värdet på ordern till 6,8 miljoner kronor. Enligt bolaget sparar konverteringen omkring 700 ton CO2-ekvivalenter per år och gör att färjan blir helt utsläppsfri.

– Vi driver utvecklingen mot utsläppsfri sjöfart globalt och har bland mycket annat levererat batterisystem till passagerarfärjor i Indien och Nederländerna. Vi är stolta att nu, tillsammans med Koster Marin, ta vårt första steg in på den svenska marknaden där elektrifieringen av den maritima sektorn gått betydligt långsammare än i exempelvis Norge och Danmark. Vi ser en global acceleration i takt med en tilltagande elektrifieringstrend och stora klimatinvesteringar. Allt fler upphandlare kräver till exempel utsläppsfria flottor för exempelvis kollektivtrafik, säger Magnus Eriksson, vd på Echandia Marine i pressmeddelandet.

Sparar ett till två ton

– Echandia levererar ett överlägset batterisystem för att konvertera våra färjor till batteridrift. Vi sparar 1-2 ton i totalvikt för systemet jämfört med andra leverantörer, samtidigt som vi får ett system med högsta säkerhet och nollutsläpp av växthusgaser. Vi är stolta över att använda eldrift och jag ser fram emot att jobba med Echandia i vårt fortsatta omställningsarbete för att leverera helt utsläppsfri färjetrafik, säger Håkan Eriksson, vd och grundare av Koster Marin, i pressmeddelandet.

Koster Marin trafikerar Kosteröarna med passagerarfartyg på uppdrag av Västtrafik, samt har även en godsfärja i egen regi.