Fartygsaffär. Göteborgsbaserade bolaget Energifonden har genom ett dotterbolag förvärvat tankfartyget Solviken på 114.523 dwt som nu döps om till Agneta Pallas 2.
Arkiv
-
-
Budget 2023. I sin budgetproposition för 2023 har regeringen bland annat upptagit investeringen i två nya isbrytare.
-
Fartygsförsäljning. Norska Color Line har beslutat att sälja två av sina fartyg, bland annat Color Viking som trafikerar mellan Strömstad och Sandefjord.
-
Fartygsköp. Swedish Bulk utökar sin flotta med två torrlastfartyg som fortsätter i trafik för Ahlmark Lines.
-
Dop. Wallenius SOL:s nybygge Baltic Enabler har officiellt fått sitt namn under en ceremoni i Zebrugge.
-
Jungfrutur. På onsdag eftermiddag lämnade Carnival Cruise Lines senaste nybygge Carnival Celebration varvet Meyer Turku i Åbo med destination Southampton.
-
Hamn. Gothenburg Roro Terminal har tecknat ett avtal om att ta över som driftsoperatör av en järnvägs- och lastbilsterminal i Arendal i Göteborgs hamn.
-
Isbrytare. Sjöfartsverket har nu inlett upphandlingen av nya isbrytare med en prekvalifikation.
-
Ny linje. SUN Line utökar sin flotta med containerfartyget Perseus som sätts i trafik på linjen Norvik–Hull–Rotterdam.
-
Södertälje sluss. Nu börjar arbetena på allvar med att bygga den nya slussen i Södertälje. Dock skapar tre broar i början av Södertälje kanal problem för Mälarprojektet med att nå det planerade måttet på farleden.
-
Batteridrift. Rederiet ForSea som trafikerar över Öresund, har uppgraderat sin färja Tycho Brahe med världens största batteripack.
-
VHF. Flera kanaler för utläsningar av navigationsvarningar och väder via VHF-nätet kommer att ändras
-
Maktskifte. Under tisdagen presenterade Sveriges nya statsminister Ulf Kristersson (M) sin regering. Rollen som infrastruktur- och bostadsminister gick till Andreas Carlson (KD).
-
Miljö. Tillsammans med ett flertal sjöfartsorganisationer ryter nu Föreningen Svensk Sjöfart ifrån kring EU:s förslag ”Fit for 55” som man menar missar sitt mål eftersom enbart fartyg över 5.000 GT inkluderas.
-
Grön korridor. I förra veckan undertecknade Göteborgs hamn och Rotterdams hamn ett samförståndsavtal för en grön korridor för att stödja hållbar sjöfart mellan hamnarna.
-
Open loop. Skrubberanläggningar som körs med öppet kretslopp genererar den överlägset största delen av skrubberrelaterade utsläpp av PAH:er i Östersjön.
-
Fartygsaffär. Furetank Rederi AB meddelar att de säljer två av sina produkttankfartyg i Vingaserien till finska Neste med leverans nästa år. Fartygen ersätts i stället av två nybyggen.
-
Studie. Landets försörjningsförmåga vid kristider är hotad, kunskapen om sjöfart minskar och miljardbelopp går förlorade. Det är några av konsekvenserna av utflaggningen enligt en ny förstudie från Lighthouse.
-
Miljö. Under ledning av klassningssällskapet ABS har en arbetsgrupp vid Maersk Mc-Kinney Metan. Møller Center for Zero Carbon Shipping publicerat ett position paper som tar ställning till reducering av metanutsläpp från fartyg.
-
Företagsaffär. Svenska onlineutbildningsplattformen Seably har förvärvat det prisbelönta danska företaget WellAtSea, ett bolag som arbetar med att uppmuntra till hållbara hälso- och livsstilsförändringar bland sjöfolk.
-
Statistik. När Tallink Grupp nyligen redovisade sin passagerar- och fraktstatistik för september och tredje kvartalet 2022 visade rederiet flera positiva resultat jämfört med föregående år, bland annat för trafiken mellan Sverige och Finland.
-
Försäljningar. Rederi AB Gotland planerar för en försäljning av fyra tankfartyg. Försäljningarna väntas ge bolaget 900 miljoner kronor enligt tidningen Hela Gotland och kommer efter en prisuppgång på tankersidan.
-
Tankmarknaden. Historiskt starka rater råder inom råolje- och produkttank, uppger Concordia Maritime i sin senaste marknadsuppdatering.
-
Konceptfartyg. Gotland Hydrocat är Gotlandsbolagets namn på deras nya konceptfartyg, världens första storskaliga snabbgående katamaran med fossilfri vätgasdrift.
-
Ropax. När Finnlines introducerar nya fartyg på Nådendalslinjen flyttas de nuvarande till linjen Malmö–Travemünde.