Lakeway Link bildades förra året av Wallenius och Greencarrier. Enligt rederiet markerar den nya linjen en milstolpe inom sjötransporter, då Lakeway Link är ensamma om att erbjuda rorotransport på tidtabell för tung trafik mellan Gdynia och Södertälje. Den nya linjen kommer att avlasta väg- och järnvägsnäten mellan Skandinavien och kontinenten och minska trängsel och miljöpåverkan, uppger rederiet i ett pressmeddelande.
Seglar med svensk flagg
För att trafikera linjen har rederiet köpt rorofartyget M/S Lakeway Express som nu seglar under svensk flagg med hemmahamn Västerås.
Fartyget har kapacitet för 1.625 filmeter last eller ungefär 108 trailers och är fullt utrustad för att kunna hantera trailers, projektlaster och mafi-transporter. Resan mellan Gdynia och Södertälje tar 22 timmar.
När renoveringen av slussarna i Södertälje blir färdig 2026 planerar rederiet att utöka trafiken till att även omfatta Västerås.
”Innovativ vattenburen lösning”
– Det här är första steget i vår introduktion av en ny, innovativ vattenburen lösning direkt till centrala Sverige och Mälardalsregionen. Vår lösning är ett mycket konkurrenskraftigt alternativ till traditionell vägtransport och erbjuder ett fraktalternativ med jämförelsevis låg miljöpåverkan. Dessutom hanterar vi den allvarliga bristen på lastbilschaufförer. Förarna lämnar sina trailers vid kajen och de körs ombord därifrån, säger Fredrik Hermansson, vd för Lakeway Link i pressmeddelandet.
Enligt rederiet kommer den nya linjen inte bara att stärka logistiknätverket till och från Mälarregionen, utan också underlätta transporter till och från slutdestinationer i andra delar av Sverige och Norge eftersom många av dessa ligger inom köravstånd från Södertälje och Mälaren. Även Gdynia ligger bra placerat för flera av Europas stora transportrutter och är en viktig omlastningshamn och en knutpunkt för interkontinental sjötrafik.