Skiftar flagg. Ytterligare en av norska Buksér & Bjergings bogserbåtar får svensk flagg. Orsaken är rederiets svenska ombordanställda.
Arkiv
-
-
Utdragen rättsprocess. Befälhavaren på Costa Concordia riskerar 20 års fängelse i rättegång som startar 18 månader efter olyckan.
-
Kostar för mycket. Lotsningen i Saimenområdet är en dyr affär för finska staten. Nu föreslås att man lättar på plikten att ta lots i kanalen.
-
Vill ändå växa. Trots svaga marknader planerar det danska roro- och färjerederiet DFDS företagsköp för tillväxt och synergier.
-
Kommunpengar till sjöss. Staten bjuder in kommuner för investeringar i den blöta delen av Sveriges transportinfrastruktur.
-
Mjukare regler. IMO på väg mot att ändra tidtabell för installation av ballastvattenrening.
-
Kovändning i IMO. Införande av Tier-II-regler skjuts upp fem år efter kupp från öst.
-
Still going strong. Sveriges äldsta lastfartyg är ett av fem som nu k-märks och ökar på de kulturmärkta fartygen i Sverige till 120.
-
Cyklist-anpassade. Får en dubbeländad konstruktion och byggs dessutom så att de på sikt kan drivas utan fossila drivmedel.
-
Strikt ansvar gäller. Trädde i kraft internationellt redan 2008 men antas av Sverige först nu.
-
Intermodala transporter. Statliga tågoperatören Green Cargo ökade sin kapacitet till och från Skandihamnen förra året med 60 procent.
-
Byggd i Estland. Är nummer fyra av fem i en serie nya övervakningsfartyg som totalt kostar 200 miljoner kronor.
-
Tufft för Lauritzen. Det anrika danska rederiet räknar med storförlust i år.
-
Mærsk ångar på. Linjeverksamheten från förlust till vinst och ledningen är nöjd med resultatet.
-
Överlevde mirakulöst. Trampade igenom en trälucka som inte höll för mannens vikt.
-
Besparing. En sammanslagningar lotsstationer ska spara pengar åt Sjöfartsverket.
-
Pressat rederi. Transatlantic fortsätter visa röda siffror i bokslutet och ser ingen ljusning på fraktmarknaderna i år.
-
Nöjda parter. De nya kollektivavtalen mellan Sjöfartens Arbetsgivareförbund och Sjöbefälsföreningen respektive Seko Sjöfolk har nu tecknats.
-
Populär överfart. Scandlines färjelinje mellan Rødby och Puttgarden jubilerar under hotet av ett kommande tunnelbygge.
-
Snart tillbaka. Atlantic Container Lines brandhärjade fartyg verkar inte vara så allvarligt skadat som man befarade.
-
Succén upprepas. För tredje sommaren i rad kommer allmänheten att kunna se Göteborgs Hamn från vattnet.
-
Inte störst men dyrast. Maersk får billigare fartyg men det räcker inte långt mot den kinesiske konkurrenten.
-
Tuffa tider väntar. Nedlagda företag och förändrade transportmönster slår mot hamnen i Halmstad.
-
Lämnade Nordanvik. Finncement fortsätter tills vidare sin distributionstrafik längs Finlands kust med cementfartryget Envik.
-
Möter inte media. Danske Søren Lyngbjørn ber om lugn och ro efter mer än två år som gisslan hos somaliska pirater.