Kategori: Haveri | Passagerarsjöfart | Säkerhet

Dödstalet stiger efter filippinsk färjekatastrof

Under måndagen inleddes bärgningen av de kroppar som fortfarande finns kvar i vraket efter färjan St. Thomas Aquinas som sjönk efter en kollision utanför Cebu i fredags vid niotiden på kvällen lokal tid.

Vid lunchtid på tisdagen lokal tid hade 64 personer bekräftats döda, medan 56 saknas fortfarande enligt den filippinska kustbevakningen. 750 personer räddades från färjan som skall ha sjunkit på mindre än 10 minuter.

Trång kanal

Olyckan inträffade i mörker när färjan närmade sig hamnen i Cebu från söder och mötte lastfartyget Sulpicio Express Siete i den trånga kanalen. Färjan skall ha träffats på styrbordssidan nära aktern. Den in- och utgående trafiken skall vara separerad. Orsaken är inte känd, men det förekommer uppgifter om att färjan avgivit uppmärksamhetssignaler, inte kunnat gira styrbord på grund av det begränsade vattendjupet och i stället girat babord. Färjan ligger nu på 60-90 meters djup.

St. Thomas Aquinas levererades från japanskt varv 1972. Hon hade certifikat för 1.010 personer. Vid olyckan fanns det totalt 851 personer ombord enligt passagerarmanifestet.

Olyckan har lett till ett oljeutsläpp, och en del olja skall ha flutit upp på stränderna.

Tragisk historia

Sulpicio Express Siete tillhör rederiet Philippine Span Asia Carrier Corp. (PSACC). Det är ett företag som med ett namn- och verksamhetsbyte försökte bryta med en minst sagt olycksdrabbad historia. Rederiet startades som Sulpicio Lines för 40 år sedan och rederiets fartyg har sedan dess varit involverad i en mängd sjöolyckor där de fyra värsta tagit mer än 5.000 liv. Bland dessa är världens värsta sjöolycka i modern tid när färjan Dona Paz sjönk, också efter en kollision, 1987 och minst 4.375 personer förlorade livet.

Familjen fick nog

2008 kapsejsade en av rederiets färjor, Princess of the Stars, och nästan 800 människor dog.

Då fick det familjeägda rederiet nog, bytte namn, sålde 13 av 15 färjor och köpte i stället 10 lastfartyg.

– Det var för att få en nystart, säger rederiets koncernchef Jordan Go till filippinska Inquirer.

– Vi bestämde oss för att fokusera på last och se till att vi förbättrar oss.

Färjans rederi är 2Go Travel, resultatet av tidigare sammaslagningar och uppköp av filippinska färjerederier. 2Go Travel ägs idag av China-ASEAN Investment Cooperation Fund, ett statsägt kinesiskt riskkapitalbolag.  

Samtliga fartyg i båda rederiernas flottor stoppades av myndigheterna för inspektioner, vilket skapade en del problem för färjetrafiken. Filippinerna består av mer än 7.000 öar, har strax över 100 miljoner invånare och förra året reste runt 50 miljoner passagerare med färjorna. 

Kommentarer

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.